Najważniejszy w lean jest zdrowy rozsądek

Patologią jest przekonanie, że doskonalenie przeszkadza w biznesie - mówi Radosław Drzewiecki, prezes Leanpassion.

Publikacja: 19.04.2016 22:00

Najważniejszy w lean jest zdrowy rozsądek

Foto: materiały prasowe

Rz: Wprowadza pan lean management w fabrykach i w biurach. Są duże różnice?

Radosław Drzewiecki:

Główna różnica to standardy. Produkcja, gdzie marże są zwykle niskie, jest znacznie bardziej ustandaryzowana niż usługi. Te, mając znacznie wyższą rentowność, nie przejmują się kosztami. Z moich doświadczeń wynika, że efektem tego jest brak standardów pracy, w usługach też trafiają się gorsi liderzy.

Jak to możliwe, skoro usługi dużo inwestują w ich szkolenia?

Liderzy tych firm są zwykle świetni merytorycznie, jednak mniejszą wagę przykładają do zarządzania ludźmi. Postrzegają je często jako drugorzędne. Nie wynika to ze złej woli, lecz utartych praktyk, przekonań. Bywa, że problemem lidera jest ego. Tacy liderzy grają superbohaterów, nie potrafią się przyznać do błędu, do niewiedzy.

A na czym polega wprowadzanie lean w usługach?

Przede wszystkim na usunięciu pięciu patologii biznesowych. Pierwsza to silosy w firmach – wertykalne i horyzontalne. Z tego wynika druga patologia – brak zaangażowania i satysfakcji z pracy, oraz trzecia – zarządzanie na podstawie opinii, a nie faktów.

Jak to wygląda w praktyce?

Szefowie spędzają czas na dyskusjach o procesach, nie wiedząc, jak wyglądają one w praktyce. Do tego dochodzi brak przywództwa. Nie ma też standardów pracy z ludźmi. Piątą patologią jest przekonanie, że doskonalenie przeszkadza w biznesie. Lean traktuje się jak projekt, po którym można wrócić do „normalnej" pracy. A więc coś, co ma swoje ramy czasowe.

A jak trzeba traktować lean?

Jako wsparcie strategii i pomoc w integracji ludzi wokół wspólnych celów. Tak, aby wiedzieli, po co przychodzą do pracy. Do tego wykorzystujemy różne narzędzia, ale najważniejszy w lean jest zdrowy rozsądek.

Rz: Wprowadza pan lean management w fabrykach i w biurach. Są duże różnice?

Radosław Drzewiecki:

Pozostało 94% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację