Nie wszystko, gdyż kolejny globalny trend wellness jest związany ze starzejącymi się społeczeństwami. Przejawia się w poszukiwaniu ekologicznych produktów, np. na bazie wód termalnych. Ten trend, bardzo silny na świecie, jest nieco mniej widoczny w Polsce, choć coraz wyraźniej odczuwalny w kosmetykach aptecznych. Konsumenci oczekują też specjalizacji i personalizacji marek, tak by precyzyjnie odpowiadały na ich potrzeby, co przekłada się na rozwój firmowych sklepów i sprzedaży w aptekach. Najmniej odczuwalny jest u nas trend dotyczący nacisku na naturalność i etyczne wybory podczas zakupów, choć konsumenci coraz częściej szukają informacji o składnikach produktu, odpowiedzialności społecznej firmy. Dlatego wprowadzamy np. szampony bez silikonów i parabenów.
W Polsce mniejsza jest lojalność konsumentów wobec marek – o zakupie decyduje efektywność, forma użycia, cena, a potem marka. Dlatego innowacyjność, nowości mają ogromne znaczenie, np. w makijażu zapewniają 20-40 proc. sprzedaży
Co może być teraz dla branży największym wyzwaniem?
Bardzo zróżnicowane oczekiwania konsumentów. Millenialsi nie mają nic wspólnego z dojrzałymi konsumentami pod względem preferencji dotyczących produktów, form komunikacji. W kontekście tak zróżnicowanych klientów to trudne wyzwanie, by nadal odnosić sukces, adresując a nawet wyprzedzając ich potrzeby. Drugim wyzwaniem są rosnące wymagania konsumenta, który jest coraz lepiej wyedukowany, czyta, analizuje. Krytyczne znaczenie, nie tylko w naszej branży, ma więc transparentność firm dotycząca składników, produkcji, kultury wewnętrznej, naszych wartości jako firmy i jako pracodawcy.
CV
Wioletta Rosołowska od ponad dwóch lat kieruje polską spółką koncernu L'Oréal, największej firmy kosmetycznej w świecie. Wcześniej, przez sześć była członkiem zarządu Tchibo GmbH w Niemczech, gdzie w 2007 r. „Financial Times Deutschland" uznał ją za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w biznesie. W 2016 r. L'Oréal, zanotował ponad 25,8 mld euro przychodów ze sprzedaży (o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej), W 2016 r. L'Oréal, zanotował ponad 25,8 mld euro przychodów ze sprzedaży (o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego prawie 1,6 mld euro przypadło na Europę Wschodnią, gdzie sprzedaż wzrosła o 2,7 proc. Wyników w Polsce firma nie podaje.