Organ administracyjny wskazuje mediatora tylko wtedy, gdy nie wybrały go strony

W toku postępowania administracyjnego mediację można przeprowadzić w każdym przypadku, gdy pozwala na to charakter sprawy. Mediacja jest dobrowolna, a mediator musi zachować bezstronność.

Publikacja: 20.06.2017 05:50

Organ administracyjny wskazuje mediatora tylko wtedy, gdy nie wybrały go strony

Foto: www.sxc.hu

- Pomiędzy organem prowadzącym postępowanie, a stroną wynikła różnica poglądów, którą organ chce wyjaśnić w drodze mediacji, w związku z czym zwrócił się o zgodę na mediację do strony. Czy w sytuacji, gdy organ też jest uczestnikiem mediacji, obowiązują surowsze wymagania dotyczące osoby mediatora?

Tak. Instytucja mediacji została wprowadzona do procedury administracyjnej ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r., ale w przepisach przejściowych przewidziano, że nowe regulacje dotyczące mediacji stosuje się także do postępowań wszczętych przed tą datą.

Celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa. Uczestnikami mediacji mogą być: organ prowadzący postępowanie oraz strona lub strony tego postępowania albo tylko strony postępowania (dodany nowelizacją art. 96a k.p.a.). Możliwe jest więc przeprowadzenie mediacji pomiędzy stroną i organem. Inicjatywa mediacji może pochodzić od organu, ale musi on uzyskać zgodę strony. Zgodnie z art. 96b k.p.a. organ zawiadamia stronę o możliwości przeprowadzenia mediacji, zwracając się do niej o zgodę na mediację i wybranie mediatora. Strona ma na to 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Niewyrażenia zgody na mediację w tym terminie powoduje, że mediacja nie zostaje przeprowadzona. Natomiast w sytuacji, gdy strona wyrazi zgodę na mediację, organ wyda postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji. W postanowieniu tym wskaże mediatora wybranego przez stronę. Dopiero w sytuacji, gdy strona nie wybierze mediatora, należy wskazać mediatora wybranego przez organ, posiadającego odpowiednią wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji w sprawach danego rodzaju (art. 96d k.p.a.).

W art. 96f k.p.a. ustalono, że mediatorem może być tylko osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych. W sytuacji, gdy organ prowadzący postępowanie nie jest uczestnikiem mediacji (uczestnikami mediacji są tylko strony), mediację może prowadzić w szczególności (ale nie wyłącznie) mediator wpisany:

- na listę stałych mediatorów lub do wykazu instytucji i osób uprawnionych do prowadzenia postępowania mediacyjnego, prowadzonych przez prezesa sądu okręgowego, bądź

- na listę prowadzoną przez organizację pozarządową lub uczelnię, o której informację przekazano prezesowi sądu okręgowego.

Natomiast w przypadku gdy organ prowadzący postępowanie jest uczestnikiem mediacji, mediatorem może być wyłącznie osoba wpisana na listę lub do wykazu, o których mowa powyżej. Mediatorem nie może być pracownik organu, przed którym toczy się postępowanie w sprawie.

Należy pamiętać, że mediator musi być bezstronny. Zgodnie z art. 96g k.p.a. mediator ma obowiązek niezwłocznie ujawnić okoliczności, które mogłyby wzbudzić wątpliwość co do jego bezstronności. Dotyczy to m.in. odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 24 § 1 i 2 k.p.a., czyli takich, które, gdyby dotyczyły pracownika organu, spowodowałyby jego wyłączeniu od udziału w postępowaniu. Mediator odmawia przeprowadzenia mediacji w razie wątpliwości co do jego bezstronności. W takim przypadku niezwłocznie musi zawiadomić o tym uczestników mediacji. —Anna Puszkarska

podstawa prawna: art. 1 pkt 20, art. 16, art. 18 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2017 r. poz. 935)

- Pomiędzy organem prowadzącym postępowanie, a stroną wynikła różnica poglądów, którą organ chce wyjaśnić w drodze mediacji, w związku z czym zwrócił się o zgodę na mediację do strony. Czy w sytuacji, gdy organ też jest uczestnikiem mediacji, obowiązują surowsze wymagania dotyczące osoby mediatora?

Tak. Instytucja mediacji została wprowadzona do procedury administracyjnej ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r., ale w przepisach przejściowych przewidziano, że nowe regulacje dotyczące mediacji stosuje się także do postępowań wszczętych przed tą datą.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona