Mimo kilkakrotnych deklaracji kolejnych rządów o jego rychłym końcu, obowiązek meldunkowy wciąż istnieje. Każdy, kto mieszka w Polsce, musi o nim pamiętać. Tyle, że teraz nie trzeba się już ruszać z domu, żeby obowiązku dopełnić.
Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło e-usługę, która pozwala zameldować się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy. E-meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz innej osoby na podstawie pełnomocnictwa.
Jak się zameldować on line
Trzeba mieć tzw. Profil Zaufany (eGO). To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internecie (służy jako elektroniczny podpis). Za jego pomocą można wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. Jest niezbędny przy załatwianiu wielu spraw urzędowych on line. O tym, jak założyć Profil Zaufany, można przeczytać na stronie https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany.
Następny krok to wizyta na stronie www.obywatel.gov.pl. Tam należy wybrać usługę (meldunek) i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym.
Kolejny krok to wybranie opcji – zaznaczenie, czy chodzi o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.