E-mikrofirma: tak nazywa się aplikacja dla najmniejszych przedsiębiorców. Umożliwia księgowanie faktur oraz sporządzenie VAT-owskiej ewidencji. Ministerstwo Finansów zapewnia, że od 1 lutego za jej pomocą będzie można też utworzyć i wysłać Jednolity Plik Kontrolny.
Przypomnijmy, że do 26 lutego wszyscy płacący VAT przedsiębiorcy muszą przesłać ewidencję sprzedaży i zakupów w elektronicznym formacie JPK. Prawie 1,5 miliona najmniejszych firm zrobi to po raz pierwszy (większe przedsiębiorstwa już go składają).
Ministerstwo Finansów przygotowało dla nich aplikację e-mikrofirma. Można ją pobrać ze strony www.jpk.mf.gov.pl. Do jej uruchomienia potrzebny jest komputer wyposażony w system Windows 7 lub nowszy w wersji 32 lub 64-bitowej, z zainstalowanym środowiskiem Java w wersji 1.8.0_151 lub wyższej.
Aby rozpocząć pracę w aplikacji, należy zarejestrować swój profil – podać NIP i ewentualnie hasło. Po zalogowaniu wpisujemy, w rubryce „Twoje dane", informacje o firmie, m.in. numer rachunku bankowego oraz urząd skarbowy, pod który podlegamy. Można też przejść do ekranu „Ustawienia" i wybrać wzór numerowania faktur.
Jak je sporządzać? Korzystając z funkcji „Wystaw fakturę". Wpisujemy do niej poszczególne pozycje. Niektóre system wypełnia automatycznie, np. tygodniowy termin płatności (ale można go oczywiście zmienić). Podajemy też stawkę podatku, aplikacja sama go wylicza.