Instytucja prawna stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej istnieje w Kodeksie postępowania administracyjnego (kpa) od ponad 30 lat. Jednak wzruszenie decyzji administracyjnych w tym trybie wciąż budzi poważne wątpliwości, zwłaszcza po stronie organów administracji.
Rażące naruszanie
Wzruszanie decyzji administracyjnych w trybie stwierdzenia nieważności powinno mieć charakter wyjątkowy i odbywać się tylko wówczas, gdy spełnione zostaną ściśle określone wymogi wynikające z przepisów prawa. Art. 156 § 1 kpa określa przesłanki, których zaistnienie obliguje właściwy organ administracji publicznej do stwierdzenia nieważności danej decyzji administracyjnej. Jedną z nich, wskazaną w art. 156 § 1 pkt 2 in fine Kodeksu postępowania administracyjnego, jest wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa.
Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera definicji legalnej „rażącego naruszenia prawa". W orzecznictwie sądowym podjęto jednak próbę wyjaśnienia wskazanego pojęcia, a także zawarto wskazówki, jak odróżnić „zwykłe" naruszenie prawa od jego „rażącej" odmiany, która prowadzi do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej.
Jak wskazują sądy administracyjne, rażące naruszenie prawa występuje, jeżeli treść decyzji jest w sposób oczywisty sprzeczna z treścią określonego przepisu prawa, a rodzaj naruszenia nie może być zaakceptowany jako rozstrzygnięcie pochodzące od organu praworządnego państwa. Rażące naruszenie prawa to naruszenie normy prawnej niebudzącej wątpliwości interpretacyjnych, przy czym przekroczenie prawa musi być jasne i niedwuznaczne. Traktowanie naruszenia prawa jako rażące powinno mieć miejsce wyjątkowo, gdy jego waga jest znacznie większa niż stabilność ostatecznej decyzji administracyjnej (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 sierpnia 2014 roku, sygn. akt: VIII SA/Wa 369/14; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 lutego 2015 roku, sygn. akt: I OSK 1252/14).
Upływ dziesięciu lat
Orzecznictwo sądowe dostarcza zatem licznych wskazówek interpretacyjnych ułatwiających odkodowanie pojęcia „rażącego naruszenia prawa". Nie usuwa jednak wszystkich wątpliwości odnośnie do wykładni tego pojęcia, bowiem w dużym stopniu nadal ma ono charakter nieostry i ocenny. Ponadto organ administracji rozpoznający daną sprawę będzie zobowiązany każdorazowo wyjaśnić, dlaczego w jego opinii w konkretnym stanie faktycznym jest możliwe stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej z omawianych przyczyn. Warto bowiem zaznaczyć, iż decyzja w przedmiocie stwierdzenia nieważności innej decyzji może podlegać dalszej weryfikacji, a jej legalność – ocenie przez sąd administracyjny.