We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny przesądził, że zarządzenia burmistrza Cieszyna dotyczące korzystania z cmentarzy komunalnych w tym mieście są – mimo zastrzeżeń wojewody śląskiego – ważne. Nie będzie więc musiał ich uchylać. Dotyczyły cennika usług, korzystania z infrastruktury oraz udostępniania grobowców.
Ważność tych zarządzeń zakwestionował w trybie nadzorczym wojewoda. Stało się to, gdy burmistrz zwrócił się do niego o ich opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Wojewoda odmówił. Według niego burmistrz, jako organ wykonawczy gminy, nie miał prawa nadać trzem zarządzeniom charakteru prawa miejscowego, powołując się na art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Przepisy te nic na ten temat nie mówią, a skoro tak, nie można ich było zastosować. Takie uprawnienie jest zastrzeżone dla rady miasta, a nie organu wykonawczego, jakim jest burmistrz.
Artykuł 4 ust. 1 pkt 2 ustawy mówi jedynie, że jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o: wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei ust. 2 wspomnianego przepisu stanowi, że uprawnienia te organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powierzyć organom wykonawczym.
Wojewoda, odmawiając publikacji, powołał się na liczne orzeczenia sądów administracyjnych oraz na piśmiennictwo potwierdzające jego tok myślenia. Burmistrz Cieszyna uznał jednak, że wojewoda nie ma racji, i odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Twierdził, iż wojewoda przedstawił tylko jeden pogląd dotyczący tego, czy zarządzenia burmistrza wydane na podstawie art. 4 ustawy mają charakter przepisów prawa miejscowego czy nie. Tymczasem pojawiła się nowa, odmienna linia orzecznicza. Burmistrz twierdził, że sądy administracyjne coraz częściej uznają, iż wspomniany przepis jest dla burmistrza samoistną podstawą wydania zarządzeń w formie aktu prawa miejscowego.
W skardze burmistrz podkreślił także, że cmentarz jest obiektem użyteczności publicznej, o którym mówi art. 4 ustawy, a znajdująca się na nim infrastruktura ma charakter urządzeń użyteczności publicznej. A skoro tak, to ma on prawo do określenia cenników i zasad korzystania z infrastruktury cmentarnej.