Jak dochodzić odszkodowania z OC sklepu

Aktualizacja: 13.03.2017 10:51 Publikacja: 13.03.2017 08:16

Jak dochodzić odszkodowania z OC sklepu

Foto: www.c1.staticflickr.com

W mroźny dzień wychodziłam ze sklepu i poślizgnęłam się na schodach. Upadłam i złamałam nogę. Leczenie trwa długo. Nie wiem, czy odzyskam pełną sprawność. Po kilku tygodniach od zdarzenia ciągle mam problemy z poruszaniem się. Zgłosiłam się po odszkodowanie do sklepu, a ten odesłał mnie do swojego ubezpieczyciela. Towarzystwo odmówiło wypłaty odszkodowania, tłumacząc, że schody nie były oblodzone. Okazało się, że właściciel sklepu usunął lód ze schodów, a ja nie zrobiłam zdjęć po upadku, gdyż nie miałam do tego głowy. Czy mogę dochodzić odszkodowania, a jeśli tak, jak mam udowodnić winę sklepu? – pyta czytelniczka.

Przepisy precyzują obowiązki właściciela nieruchomości. Musi on utrzymywać nieruchomość w należytym stanie technicznym i estetycznym. Nie powinien dopuszczać do nadmiernego pogorszenia właściwości użytkowych i sprawności technicznej. Musi też zapewnić bezpieczne użytkowanie obiektu w takich sytuacjach jak m.in. silny wiatr, intensywne opady atmosferyczne czy pożar.

Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Dotyczy to chodnika będącego wydzieloną częścią drogi publicznej przeznaczoną dla ruchu pieszego i położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Nie ma obowiązku czyszczenia chodnika, na którym jest dopuszczone płatne parkowanie samochodów.

Osobie, która np. złamała nogę na schodach do sklepu, należy się odszkodowanie, jeśli właścicielowi sklepu można udowodnić winę. Jest tak w sytuacji, gdy np. długo zwlekał z usunięciem lodu i śniegu ze schodów. Jeśli akurat chwycił mróz, mógł nie zdążyć; w takiej sytuacji trudno mówić o jego winie, gdyż nie zaniedbał obowiązków. Jeżeli jednak mróz był od rana, a do zdarzenia doszło w południe, wtedy właścicielowi nieruchomości można zarzucić zaniedbania.

Gdy właściciel sklepu ma ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), poszkodowany może zwrócić się bezpośrednio do towarzystwa. Może dochodzić zwrotu wszystkich wydatków poniesionych w związku z wypadkiem, w tym zwrotu kosztów leczenia i rehabilitacji, zniszczonych ubrań. Ma też prawo ubiegać się o rekompensatę utraconych dochodów i zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.

W opisanej sytuacji powinna pani udowodnić zaniedbanie właściciela sklepu. Jeśli nie ma pani dokumentacji fotograficznej (byłaby bardzo przydatna), może pani powołać się na zeznania świadków, np. osób, które udzielały pomocy, sąsiadów czy innych klientów sklepu. Przyda się także dokumentacja z pogotowia ratunkowego, które udzielało pomocy.

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące ubezpieczeń, prosimy o przysyłanie ich pocztą elektroniczną na adres: r.skibinska@rp.pl lub b.zulawnik@rp.pl.

W mroźny dzień wychodziłam ze sklepu i poślizgnęłam się na schodach. Upadłam i złamałam nogę. Leczenie trwa długo. Nie wiem, czy odzyskam pełną sprawność. Po kilku tygodniach od zdarzenia ciągle mam problemy z poruszaniem się. Zgłosiłam się po odszkodowanie do sklepu, a ten odesłał mnie do swojego ubezpieczyciela. Towarzystwo odmówiło wypłaty odszkodowania, tłumacząc, że schody nie były oblodzone. Okazało się, że właściciel sklepu usunął lód ze schodów, a ja nie zrobiłam zdjęć po upadku, gdyż nie miałam do tego głowy. Czy mogę dochodzić odszkodowania, a jeśli tak, jak mam udowodnić winę sklepu? – pyta czytelniczka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Drożeją polisy na zdrowie i abonamenty medyczne
Ubezpieczenia
Roszady w największym polskim ubezpieczycielu. Były szef mBanku na czele PZU Życie
Ubezpieczenia
OFE dały zarobić lepiej niż lokaty bankowe i subkonta ZUS
Ubezpieczenia
Po wyborze nowego zarządu kapitalizacja PZU w górę o blisko miliard złotych
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty