W czerwcu PKP LHS wspólnie z firmą Far East Land Bridge (FELB) zorganizował pierwszy przewóz kontenera trasą transkaspijską, ze Sławkowa w województwie śląskim do Urumczi w zachodnich Chinach. Nowa trasa została wyznaczona w 2014 roku przez koleje kazachskie, azerskie i gruzińskie. Jest dostępna z jednym listem przewozowym i jedną stawką uzgodnioną na cały przewóz. W Europie trasa kończy się w Sławkowie na terminalu kontenerowym PKP LHS.
Kolejowe inwestycje
– Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego – podkreśla prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb. Jak dodaje, terminal w Sławkowie może przeładować 280 tys. TEU rocznie.
Pierwszym klientem testującym nowe połączenie jest austriacka spółka FELB, kontrolowana przez Koleje Rosyjskie (RŻD).
– Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany dotyczące wykorzystania najbardziej na zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1520 mm – zapewnia Wilhelm Patzner, dyrektor zarządzający FELB. – Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin. Włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy, będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach.
Przewóz żywności jest niemożliwy przez Rosję, która wprowadziła na te towary embargo i zabrania także tranzytu. Optymizm Wilhelma Patznera podzielają państwa, które na potęgę inwestują w infrastrukturę przewozową. Chińczycy wspólnie z Kazachami przygotowują blisko 22-hektarowy terminal kontenerowy w Lianyungang. Ma on konsolidować ładunki ze wschodniego wybrzeża Chin. Kazachstan razem z partnerami z Chin w granicznym Khorgos zbudował terminal o powierzchni 130 ha i zdolności przeładunkowej 540 tys. TEU rocznie. Rozbudowuje porty nad Morzem Kaspijskim w Aktau i Kuryk. Azerbejdżan powiększa port w Baku mogący w pierwszej fazie przeładowywać 100 tys. TEU rocznie. Natomiast azerskie koleje za blisko 2 mld euro remontują tory i kupują nowy tabor. Koleje gruzińskie modernizują tory za fundusze chińskie.