Ostatnia taka droga

Polska walczy w Brukseli o pieniądze na Via Carpatię, ostatni duży projekt drogowy finansowany z unijnych pieniędzy.

Publikacja: 18.07.2018 06:00

Komisja Europejska opublikowała 6 czerwca 2018 roku projekt nowego rozporządzenia CEF, w którym w Załączniku I, określającym między innymi przebieg wybranych odcinków na sieci uzupełniającej TEN-T, wpisała korytarz Via Carpatia. – To bardzo dobra wiadomość dla Polski. Przed polskim rządem jeszcze wiele pracy, negocjacji i starań, ale już dziś widzimy, że zostały dostrzeżone nasze starania o to, aby powstała trasa, która połączy północną i południową Europę, jednocześnie aktywizując jej wschodnią część – zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowi klienci polskich portów

Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym dla Polski. Na realizację całego przebiegu tej trasy są zapewnione fundusze. Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk,  S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) – Nisko – A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) – Barwinek – granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

Via Carpatia to transeuropejski korytarz transportowy, który stanie się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta stworzone zostaną warunki do rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

Zaletami wynikającymi z realizacji tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, także kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja).

Fundusze z nowej perspektywy

Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol zaznacza, że po 2020 roku Polska nie otrzyma takich pieniędzy z UE jak obecnie. Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś wskazuje, że jest jeszcze za wcześnie, aby określać, jaka pula środków w ramach nowej perspektywy finansowej UE przypadnie na inwestycje realizowane na drogach krajowych przez GDDKiA. – Komisja Europejska podała propozycję ogólnych kwot w ramach poszczególnych polityk, przypadających na kraje członkowskie. Kwoty te będą jeszcze podlegać negocjacjom i uzgodnieniom w toku prac nad nową perspektywa UE – zaznacza Huptyś.

Minister inwestycji i rozwoju jest odpowiedzialny za negocjacje środków pomocowych UE na kolejną perspektywę.

 

W Ministerstwie Infrastruktury oraz PKP PLK SA prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową po 2020 roku. Zakładanym efektem będzie doprecyzowanie listy projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach. – Ich wartość nie została jeszcze oszacowana. Po zakończeniu prac wskazane zostaną te projekty, które na podstawie analiz najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków. Ostateczna lista projektów do realizacji będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – wyjaśnia rzecznik MI.

Zgodnie z przyjętym w lipcu 2017 roku znowelizowanym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 roku) kwota wydatków na inwestycje wynosi 135 mld zł. Łączna wartość zadań ujętych w załączniku nr 1 do PBDK wynosi ok. 195 mld zł. Oznacza to, że na realizację zadań ujętych w PBDK potrzebne jest jeszcze około 60 mld zł (kwota ta nie uwzględnia ewentualnych oszczędności).

Komisja Europejska opublikowała 6 czerwca 2018 roku projekt nowego rozporządzenia CEF, w którym w Załączniku I, określającym między innymi przebieg wybranych odcinków na sieci uzupełniającej TEN-T, wpisała korytarz Via Carpatia. – To bardzo dobra wiadomość dla Polski. Przed polskim rządem jeszcze wiele pracy, negocjacji i starań, ale już dziś widzimy, że zostały dostrzeżone nasze starania o to, aby powstała trasa, która połączy północną i południową Europę, jednocześnie aktywizując jej wschodnią część – zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego