Przybliża się połączenie drogi ekspresowej S3 z czeską trasą szybkiego ruchu D11. W poniedziałek w Hradec Kralove rozmawiali na ten temat minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister transportu Czech Dan Tok. Ogłoszenie przetargu na budowę fragmentu pomiędzy Bolkowem a granicą państwa rząd obiecał jeszcze jesienią ubiegłego roku. To jeden z odcinków, na którym mają być budowane tunele.
Jak dotąd takich rozwiązań stosowano na drogach krajowych niewiele. Jednak w najbliższych latach liczba tuneli na głównych trasach, zwłaszcza nowo budowanych drogach ekspresowych, znacząco się zwiększy. – Technologie budowania tuneli są coraz bardziej dostępne. Dzięki temu możemy teraz śmielej decydować o ich realizacji – mówi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kosztowne budowy
Instytucja ta realizuje obecnie dwie duże inwestycje: tunel pod Ursynowem będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy oraz tunel na południowym fragmencie trasy S7 (czyli popularnej zakopianki), na odcinku Naprawa–Skomielna Biała. Ten pierwszy będzie miał 2,3 km długości i trzy pasy ruchu w każdą stronę z pasem awaryjnym. Ma kosztować 1,3 mld zł. Z kolei 2-kilometrowy tunel na zakopiance będzie nieco tańszy – włoska firma Astaldi zbuduje go za niespełna 970 mln zł. Obie inwestycje będą skomplikowane pod względem technicznym: tunel w Warszawie pobiegnie pod terenem gęsto zabudowanym i pierwszą linią metra, a tunel na zakopiance będzie drążony w skale, pod górą Mały Luboń.
Z kolei na Zachodnim Pomorzu trwa przetarg na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 93. W przyszłym roku ma być podpisana umowa z wykonawcą, natomiast zakończenie budowy przewidziane jest na rok 2022.
Planowana jest także budowa tunelu pod korytem Odry, w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina, będącej częścią drogi ekspresowej S6. Jednak dla tego przedsięwzięcia nie ma jeszcze decyzji środowiskowej ani wybranego wariantu, a także zapewnionego finansowania.