#RZECZoBIZNESIE: Tomasz Buraś: Polska coraz większym graczem przesyłek międzynarodowych

DHL istnieje w 220 krajach i terytoriach, praktycznie wszędzie. Obecnie polski oddział jest 28. firmą na świecie pod względem wielkości, a zaczynaliśmy z pozycji blisko 50. - mówi Tomasz Buraś, prezes DHL Express Polska, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 24.10.2017 13:53 Publikacja: 24.10.2017 13:50

#RZECZoBIZNESIE: Tomasz Buraś: Polska coraz większym graczem przesyłek międzynarodowych

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że międzynarodowy rynek kurierski ma doskonałe perspektywy.

- Wpływa na to polska gospodarka, polscy eksporterzy, firmy, które coraz więcej importują i eksportują. To jest główny segment rynku – mówił Buraś.

- Bardzo szybko rośnie segment przesyłek b2c, niektórzy mówią e-commerce, gdzie Polska staje się centralną lokalizacją dla Europy – dodał.

Nasz rynek przesyłek międzynarodowych w ciągu ostatnich 3 lat rośnie o kilkadziesiąt procent.

- Szacujemy ten rynek na 300-400 mln euro. Mówimy tylko o przesyłkach, które są fakturowane w Polsce – podał gość.

Dane pokazują, że rośnie bardziej eksport niż import.

- 10 lat temu 5 przesyłek musiało przylecieć, żeby 1 mogła wylecieć z Polski. Dzisiaj ta proporcja jest mniej więcej 1 do 2 - zauważył Buraś.

Podkreślił, że Polska staje się coraz większym graczem na rynkach globalnych.

- DHL istnieje w 220 krajach i terytoriach, praktycznie wszędzie. Obecnie polski oddział jest 28. firmą na świecie pod względem wielkości, a zaczynaliśmy z pozycji blisko 50. - tłumaczył.

Kierunkiem numer 1 dla przesyłek są Niemcy, później Francja, Włochy i Stany Zjednoczone. W imporcie dominuje głównie Azja, Chiny, Tajwan, Hongkong i St. Zjednoczone.

Buraś przyznał, że jest to biznes w którym występuje sezonowość.

- Jeden sezon to Boże Narodzenie, kiedy firmy zwiększają wymianę i osoby fizyczne dokonują więcej zakupów. Są też sezony kiedy następuje czarny piątek, albo jest chiński nowy rok. Chodzi o sezony lokalnych świąt, które powodują zwiększenie przesyłek – mówił.

Podkreślił, że jest to biznes bardzo kapitałochłonny.

- Aby firma mogła operować na całym świecie musi mieć bardzo dużo samolotów i miejsc przeładunku. Samolot to kilkaset milionów euro, a DHL ma ich 250 w różnej formie finansowania – tłumaczył.

Gość przyznał, że jednostkowa rentowność jest najwyższą rentownością w branży usług logistycznych. - Jest to biznes rentowny o ile ma się odpowiednią jakość – mówił.

Podkreślił, że w Polsce coraz więcej firm chce się ulokować z różnych powodów.

- Chcą się przemieścić do Europy z Azji, poszukuję miejsca w związku z Brexitem, albo z powodu optymalizacji kosztowej – wyliczył.

- Bardzo wierzymy w Polskę i od kilku lat prowadzimy program inwestycyjny mając nadzieję, że ten rynek będzie rósł. W 2012 r. zrobiliśmy ogólny plan rozwoju tej części sieci krajowej. Mamy zamiar zbudować kilkanaście nowych obiektów. Powstało już kilka, w Rzeszowie, Lublinie, Toruniu, Katowicach, Warszawie. W przyszłym roku otwieramy Gdańsk, jeszcze w tym Wrocław, Łódź. Polska jest świetnym miejscem do robienia biznesu, bo tu są klienci, którzy potrzebują tej usługi – dodał.

Zaznaczył, że podział DHL odzwierciedla myślenie całej korporacji. - Stąd decyzja o wyspecjalizowaniu grupy ludzi, których nazywamy międzynarodowymi specjalistami. Dzisiaj jest nas ok. 1200 i ta liczba szybko rośnie - mówił Buraś.

Podkreślił, że w Polsce jak i na całym świecie DHL ma 5 części.

- Jest DHL Parcel, DHL Express, DHL Freight, DHL Global Forwarding i DHL Supply Chain – wyliczył.

Buraś zdradził, że DHL korzysta z dronów dostarczając przesyłki w Niemczech.

- Jest to jeszcze na etapie testów. W Polsce potrwa to jeszcze lata, żeby zmienić legislację i umożliwić latanie dronom nad ludźmi. Minie jeszcze kilkanaście lat kiedy w powszechnym użyciu będą tego typu rzeczy – ocenił.

Gość przyznał, że międzynarodowy rynek kurierski ma doskonałe perspektywy.

- Wpływa na to polska gospodarka, polscy eksporterzy, firmy, które coraz więcej importują i eksportują. To jest główny segment rynku – mówił Buraś.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę