Firma z Montrealu mająca od kilku lat problemy z powodu przekroczenia budżetu w dziale lotniczym podała, że dwie trzecie likwidacji etatów przypadnie na dział Bombardier Transport z centralą w Berlinie, a reszta na dział lotniczy. Ok. 1500 pracowników z Quebecu i 500 w innych regionach Kanady odejdzie z firmy do 2018 r. - poinformował prezes Alexandre Bellemare i dodał, że te zwolnienia grupowe nie powinny wpłynąć na trwające rozmowy z rządem federalnym w Ottawie o projekcie zainwestowania przez skarb państwa ponad miliarda dolarów w program samolotów serii C.

- Mimo że zawsze jest trudno prowadzić restrukturyzację, ogłoszone teraz działania są niezbędne dla zapewnienia długofalowej konkurencyjności Bombardiera - oświadczył Bellemare. Wyjaśnił, ze obecne redukcje, podobnie jak ogłoszone w litym, zostaną częściowo zmniejszone większym strategicznym zatrudnieniem w sektorach zapewniających wzrost - przy produkcji samolotów CSeries i dyspozycyjnego Global 7000, którego pierwszy lot jest przewidziany w listopadzie, po 2 latach opóźnienia.

Na początku września Bombardier zmniejszył ponad dwukrotnie prognozę dostaw CSeries w tym roku i dodał, że spodziewa się rocznych obrotów w dolnej granicy widełek. Program CSeries doprowadził grupę prawie do bankructwa w 2015 r., ale z pomocą przyszły władze prowincji Quebec inwestując miliard dolarów. Prowincja naciska na rząd federalny, bo dołożył podobną pomoc. Minister ds. innowacji Navdeep Bains potwierdził teraz, że grupa otrzyma ją. Nie ma kwestii, czy ale jak Ottawa pomoże Bombardierowi - powiedział dziennikarzom.

Firma zatrudniająca pod koniec 2015 r. 70 900 ludzi odczuwa skutki konkurencji, zwłaszcza chińskiej, na publicznych rynkach taboru szynowego. - Zadajemy sobie wiele pytań o stan zdrowia niektórych docelowych rynków tej grupy - stwierdził analityk w AltaCorp, Chris Murray. - Sadzę, że są możliwe dodatkowe zmiany. Zastanawialiśmy się, czy oni są w stanie sprzedać jakiś dział.

Dla Kevina Chianga z CIBC, nowa decyzja o zmniejszeniu zatrudnienia dowodzi, że Bellemare, kierujący Bombardierem od lutego 2015 ma wolne ręce w restrukturyzowaniu gruby, kontrolowanej przez rodzinę Bombardier-Beaudouin.