Korki na drogach pod nadzorem

Systemy zbierające dane o sytuacji na drogach mają usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo.

Publikacja: 28.08.2017 19:24

Korki na drogach pod nadzorem

Foto: Bloomberg

Na autostradzie A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem rozpoczyna się budowa nowoczesnego systemu informacyjnego dla kierowców. Zamontowane nad trasą elektroniczne tablice będą wyświetlać informacje o aktualnej sytuacji na drodze. Będą to komunikaty oraz znaki drogowe o warunkach pogodowych i potencjalnych utrudnieniach – takich jak roboty czy wypadki. Tablice pojawią się przed węzłami Brzęczkowice i Chrzanów w stronę Krakowa oraz przed węzłem Chrzanów w stronę Katowic. – Zaczną działać jeszcze w czwartym kwartale tego roku – zapowiada Rafał Czechowski, rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzającej tym fragmentem autostrady A4.

Tymczasem dużo większy, Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) buduje już Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie szykuje się do rozpoczęcia testów projektu Krajowego Punktu Dostępowego (KPD) mającego umożliwiać wymianę danych między różnymi systemami nadzorującymi funkcjonowanie dróg w Polsce. – Już teraz zarządy dróg (np. zarządy wojewódzkie, miejskie, koncesjonariusze płatnych autostrad – red.) mogą sprawdzać, jak podłączyć się do KPD. Jego testy zaczniemy pod koniec tego roku – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Dane do wymiany

Punkt dostępowy pozwoli wymieniać informacje o bezpieczeństwie w ruchu, utrudnieniach i parkingach pomiędzy instytucjami zarządzającymi drogami, służbami ratowniczymi oraz dostawcami informacji o warunkach ruchu. Będą one następnie przekazywane kierowcom i pozwolą tak organizować ruch, aby zmniejszyć problemy. Wymiana danych nabierze charakteru międzynarodowego: informacje mają być dostarczane także do krajowych punktów dostępowych w innych krajach, co umożliwi koordynację działań. GDDKiA opracuje aplikację, która na mapie będzie pokazywać wszystkie utrudnienia w czasie rzeczywistym.

KPD to jeden z elementów Krajowego System Zarządzania Ruchem, którego pierwszy etap powinien zostać uruchomiony do końca 2020 r. System ma monitorować ruch na autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych. Docelowo obejmie około 4 tys. km dróg będących częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Utworzą go tysiące urządzeń pomiarowych, wyświetlaczy, sygnalizatorów i kamer przemysłowych. Dzięki temu powstaną kompleksowe informacje o korkach, przewężeniach, objazdach, możliwych alternatywnych trasach. Urządzenia zostaną ustawione i połączone w sposób, który pozwoli na zbieranie danych o ruchu pojazdów i pomoże zwiększyć przepustowość dróg nawet o 20 proc.

Szybciej i bezpieczniej

W rezultacie system powinien się przyczynić do zredukowania strat czasu, np. podczas stania w korkach, zwiększyć oszczędności na paliwie oraz pozwolić na przekierowywanie pojazdów na te drogi, którymi będzie można jechać szybciej. Kolejnym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa: pojawią się m.in. znaki, które będą reagować na warunki drogowe. Podczas deszczu lub śnieżycy dopuszczalną prędkość na danym odcinku będzie można obniżyć. To ma się przyczynić do zmniejszenia liczby wypadków. Natomiast jeśli takie się zdarzą, dzięki KSZR dojazd do nich będzie szybszy, sprawniejsze będzie także usuwanie ich skutków. KSZR ma ponadto zbierać informacje z Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): będzie mógł wówczas przekazywać jadącym, ile na najbliższym MOP jest wolnych miejsc lub gdzie się znajdują kolejne takie miejsca obsługi podróżnych.

– System będzie realizowany sposobem modułowym, poszczególne elementy zostaną dołączone po kolei. Dywersyfikujemy w ten sposób dostawców rozwiązań technicznych i usług, nie uzależniamy się od jednej firmy – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Warte ok. 2 mld zł przedsięwzięcie stanie się narzędziem do analizy polskiego systemu drogowego oraz administrowania nim.

Budowę KSZR wesprze finansowo Unia Europejska. Polska otrzyma dotację w wysokości 123 mln euro. Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec ubiegłego roku. Według GDDKiA jest niewykluczone, że w przyszłości zarządzająca koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 spółka Stalexport Autostrada Małopolska zdecyduje się na włączenie swojego systemu do KSZR. – Na razie będzie on systemem autonomicznym – podkreśla Czechowski.

Na autostradzie A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem rozpoczyna się budowa nowoczesnego systemu informacyjnego dla kierowców. Zamontowane nad trasą elektroniczne tablice będą wyświetlać informacje o aktualnej sytuacji na drodze. Będą to komunikaty oraz znaki drogowe o warunkach pogodowych i potencjalnych utrudnieniach – takich jak roboty czy wypadki. Tablice pojawią się przed węzłami Brzęczkowice i Chrzanów w stronę Krakowa oraz przed węzłem Chrzanów w stronę Katowic. – Zaczną działać jeszcze w czwartym kwartale tego roku – zapowiada Rafał Czechowski, rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzającej tym fragmentem autostrady A4.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę