Na autostradzie A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem rozpoczyna się budowa nowoczesnego systemu informacyjnego dla kierowców. Zamontowane nad trasą elektroniczne tablice będą wyświetlać informacje o aktualnej sytuacji na drodze. Będą to komunikaty oraz znaki drogowe o warunkach pogodowych i potencjalnych utrudnieniach – takich jak roboty czy wypadki. Tablice pojawią się przed węzłami Brzęczkowice i Chrzanów w stronę Krakowa oraz przed węzłem Chrzanów w stronę Katowic. – Zaczną działać jeszcze w czwartym kwartale tego roku – zapowiada Rafał Czechowski, rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzającej tym fragmentem autostrady A4.
Tymczasem dużo większy, Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) buduje już Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie szykuje się do rozpoczęcia testów projektu Krajowego Punktu Dostępowego (KPD) mającego umożliwiać wymianę danych między różnymi systemami nadzorującymi funkcjonowanie dróg w Polsce. – Już teraz zarządy dróg (np. zarządy wojewódzkie, miejskie, koncesjonariusze płatnych autostrad – red.) mogą sprawdzać, jak podłączyć się do KPD. Jego testy zaczniemy pod koniec tego roku – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Dane do wymiany
Punkt dostępowy pozwoli wymieniać informacje o bezpieczeństwie w ruchu, utrudnieniach i parkingach pomiędzy instytucjami zarządzającymi drogami, służbami ratowniczymi oraz dostawcami informacji o warunkach ruchu. Będą one następnie przekazywane kierowcom i pozwolą tak organizować ruch, aby zmniejszyć problemy. Wymiana danych nabierze charakteru międzynarodowego: informacje mają być dostarczane także do krajowych punktów dostępowych w innych krajach, co umożliwi koordynację działań. GDDKiA opracuje aplikację, która na mapie będzie pokazywać wszystkie utrudnienia w czasie rzeczywistym.
KPD to jeden z elementów Krajowego System Zarządzania Ruchem, którego pierwszy etap powinien zostać uruchomiony do końca 2020 r. System ma monitorować ruch na autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych. Docelowo obejmie około 4 tys. km dróg będących częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Utworzą go tysiące urządzeń pomiarowych, wyświetlaczy, sygnalizatorów i kamer przemysłowych. Dzięki temu powstaną kompleksowe informacje o korkach, przewężeniach, objazdach, możliwych alternatywnych trasach. Urządzenia zostaną ustawione i połączone w sposób, który pozwoli na zbieranie danych o ruchu pojazdów i pomoże zwiększyć przepustowość dróg nawet o 20 proc.