Paryż: Bettina Rheims pokazuje kobiety nie tylko rozebrane

W Europejskim Domu Fotografii w Paryżu otwarto efektowną, ale i dającą do myślenia wystawę Bettiny Rheims.

Aktualizacja: 03.02.2016 20:22 Publikacja: 03.02.2016 17:28

Foto: © Bettina Rheims

Korespondencja z Paryża

Córka znanego historyka sztuki oraz członka Akademii Francuskiej i kuzynki rodziny Rothschildów jest autorką obrazów daleko odbiegających od tradycyjnych upodobań zamożnej burżuazji.

Mimo że wykonała oficjalny portret Jacques'a Chiraca za czasów jego prezydentury oraz fotografowała wielu celebrytów, od początku kariery interesuje się przede wszystkim kobietami. – Kobieta jest tematem nie do wyczerpania, bez względu na to, czy jest ubrana czy rozebrana. Kobieta interesuje mnie najbardziej – twierdzi artystka.

Przed jej obiektywem przewinęły się tysiące kobiet: najczęściej młodych, ładnych, zadbanych, znanych z telewizji i kina, ale również anonimowych, żyjących w stresie i wykonujących bardzo różne zawody. Życie w cieniu wybitnego ojca było nie do zniesienia. – Pokazując mu pierwszy album ze zdjęciami, miałam wrażenie, że kupuję jego uznanie – wspomina. – Ale z czasem fotografowanie pięknych kobiet dało mi poczucie zbliżania się do ideału.

Zaczęła fotografować w 1978 roku. Jej pierwszymi modelkami były striptizerki pracujące w nocnych klubach przy placu Pigalle. Ich życie pozostawało w tak wielkim kontraście z jej własnym. I być może to pozwoliło jej na badawcze i bezlitosne spojrzenie wyłapujące ich wszelkie niedoskonałości: zadrapania i zaczerwienienia skóry, błękitne żyłki, odciski.

Oglądając jej zdjęcia, trudno się pozbyć uczucia, że za każdym razem Bettina Rheims nawiązuje indywidualny kontakt z fotografowaną osobą i efekt końcowy uzależniony jest od rodzaju napięcia, które wytwarza się między nią a modelem. Tak jakby pod wpływem kontaktu z aparatem fotograficznym pozujące kobiety nabierały świadomości własnego ciała.

Pod tym względem bliska jest postawy Helmuta Newtona, którego zresztą uznaje za jednego z najważniejszych mistrzów fotografii. Tak jak on Rheims rozbiera i ponownie ubiera w skąpe odzienie swoje modelki. Tak jak Newton wymyśla im nieprawdopodobne pozy podkreślające ich kobiecość i wytwarzające silny, elektryczny wręcz erotyzm.

Słynny fotograf mody zainteresował się młodą debiutantką po publikacji serii jej zdjęć striptizerek. W krótkim czasie zaprzyjaźnili się i Bettina Rheims stała się stałym gościem czwartkowych kolacji u June i Helmuta Newtonów, którym towarzyszyły niekończące się rozmowy o fotografii. To od niego nauczyła się skrajnej oszczędności w operowaniu światłem.

Wśród słynnych aktorek, piosenkarek oraz modelek, które dla niej pozowały, znajdują się Catherine Deneuve, Kylie Minogue, Monica Bellucci, Madonna, Claudia Schiffer. Ich portrety są rozproszone wśród 180 zdjęć widocznych na trzech piętrach Europejskiego Domu Fotografii. Wystawione prace pochodzą ze wszystkich okresów w twórczości autorki i reprezentują jej najsłynniejsze cykle.

Na uwagę zasługuje seria „Szanghaj" pochodząca z 2002 roku. W doskonały sposób oddaje ona zainteresowania autorki, która fotografując na ogół młode kobiety w niewiarygodnych często sytuacjach, wskazuje na ich „zawieszenie" między tradycyjną rolą kobiety a wolnością, którą ofiarowuje im nowoczesność.

Swoją fascynację miastem, z którym związana jest od dzieciństwa, przekazała Rheims w cyklu fotografii „Rose, to Paryż" („Rose, c'est Paris"). Paryż przestaje tu być dekoracyjnym tłem wypełnionym rekwizytami, awansuje do roli muzy, inspirującej autorkę do zaaranżowanych w koronkowy sposób instalacji fotograficznych.

Do wzięcia udziału w projekcie zaprosiła około setki kobiet. Wszystkie uczestniczyły ze względu na przyjaźń z artystką, która mówi: – Bardzo długo miałam uczucie, że nikt się mną nie zajmuje. Więc stworzyłam moją własną rodzinę z coraz młodszych kobiet, które powodują, że czuję się coraz lepiej.

Wystawa czynna do 27 marca

Korespondencja z Paryża

Córka znanego historyka sztuki oraz członka Akademii Francuskiej i kuzynki rodziny Rothschildów jest autorką obrazów daleko odbiegających od tradycyjnych upodobań zamożnej burżuazji.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce