Rzeźbione sceny z życia Matki Bożej

60 lat temu, 13 kwietnia 1957 roku, Kościół Mariacki w Krakowie odzyskał ołtarz Wita Stwosza wywieziony do Niemiec w czasie II wojny światowej. Przypominamy tekst ze stycznia 2008 roku.

Aktualizacja: 13.04.2017 15:35 Publikacja: 13.04.2017 00:01

Foto: Fotorzepa/Piotr Guzik

Największa w tym zasługa profesora Karola Estreichera. Wielki uczony traktował misję odzyskania ołtarza w kategoriach osobistej klęski lub sukcesu. „Rabunku ołtarza nie daruję, tak sobie poprzysiągłem”, napisał.

Profesor, przewidując zakusy faszystów na złożony z pięciu części poliptyk mariacki, tuż przed okupacją wymontował z niego figury i płaskorzeźby. Elementy wywiózł do Sandomierza i ukrył w katedrze i seminarium duchownym.

Przewidywania Estreichera okazały się słuszne – w 1939 roku okupanci wywieźli z kościoła Mariackiego do Berlina tzw. szafę ołtarzową. Resztę zmagazynowali w Norymberdze.

W 1945 roku zagrabione retabulum zostało namierzone przez armię amerykańską. Rok później dzieło wróciło do Krakowa. Po konserwacji w pracowniach na Wawelu odzyskało świetność – ale władzom komunistycznym wcale nie spieszyło się z oddaniem dzieła świątyni mariackiej! Ołtarz trafił na dawne miejsce dopiero w kwietniu 1957 roku. Historię arcydzieła Stwosza możemy poznać dzięki albumowi z fotografiami Adama Bujaka i tekstem Krzysztofa Czyżewskiego.

Rzeźbiarz, mieszkaniec Norymbergi, w 1477 roku na prawie 20 lat przeprowadził się do Krakowa, realizując zamówienie na gigantyczne retabulum do głównego kościoła farnego. Największy zachowany gotycki ołtarz ukończony został w roku Pańskim 1489, za panowania najjaśniejszego księcia i pana Kazimierza, króla Polski i Fryderyka, biskupa krakowskiego – jak informuje dokument odbioru pracy.

Rzeźba jest nie tylko fascynującym obiektem sztuki i doskonałym przykładem stylu gotyckiego. Ważne dopełnienie ilustracji stanowią wyjaśnienia programu teologicznego zawartego w poliptyku: dotyczy ziemskiego żywota Bogurodzicy. Jak wiadomo, jej bytowanie na ziemi nie zostało zakończone śmiercią, lecz zaśnięciem.

Ta scena zajmuje centralną partię ołtarza. Matka Boża jest wciąż młoda (starzenie jest jednym ze skutków grzechu pierworodnego), zdaje się osuwać na kolana, po-grążona w modlitwie. Wpół-omdlałą, podtrzymuje jeden z apostołów, prawdopodobnie święty Jakub. Obok zgromadzili się pozostali uczniowie Chrystusa.

A ponad głowami zgromadzonych rozgrywa się misterium wniebowzięcia…

Przesłanie ołtarza nie byłoby tak fascynujące, gdyby nie jego artystyczny walor. Stwosz sportretował ponad setkę postaci w różnym wieku, z rozmaitych społecznych warstw.

Ołtarz jest fascynującym obiektem sztuki i doskonałym przykładem stylu gotyckiego

Do ważnych person zaliczają się trzej królowie. Widzimy ich składających hołd Dzieciątku. Żeby dostrzec płaskorzeźbę z tą sceną, trzeba trafić na moment, gdy ołtarz jest otwarty – „Pokłon” zajmuje dolną kwaterę lewego skrzydła.

Jak nakazywała tradycja, Melchior klęczy u stóp Jezusa – zda się, prowadząc z nim rozmowę. Baltazar z czułością pochyla się nad Dzieciątkiem, zaś czarnoskóry Kasper, jeszcze w marszu, uchyla paradnego kapelusza. Widać, że mistrzowi pozowali żywi modele – realistycznie oddał ruch, mimikę, spojrzenia.

Na co dzień nie ma szans dostrzec z daleka wszystkich detali przebogatej, złożonej kompozycji. Trudno ogarnąć wzrokiem wszystkie szczegóły ołtarza wysokiego na 13, a szerokiego na 11 metrów. Dopiero zdjęcia – a te Adama Bujaka są naprawdę wyśmienitej jakości – pozwalają obejrzeć wszystko dokładnie.

Największa w tym zasługa profesora Karola Estreichera. Wielki uczony traktował misję odzyskania ołtarza w kategoriach osobistej klęski lub sukcesu. „Rabunku ołtarza nie daruję, tak sobie poprzysiągłem”, napisał.

Profesor, przewidując zakusy faszystów na złożony z pięciu części poliptyk mariacki, tuż przed okupacją wymontował z niego figury i płaskorzeźby. Elementy wywiózł do Sandomierza i ukrył w katedrze i seminarium duchownym.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce