Rozpoczął się proces byłego szefa MFW oskarżonego o defraudację

Przed sądem w Madrycie rozpoczął się w poniedziałek proces byłego szefa MFW Rodrigo Rato, który wraz z 65 innymi osobami jest oskarżony o sprzeniewierzenie funduszy hiszpańskiej grupy bankowej Bankia za pomocą służbowych kart kredytowych.

Aktualizacja: 26.09.2016 13:01 Publikacja: 26.09.2016 12:08

Rodrigo Rato

Rodrigo Rato

Foto: Bloomberg

Rato, który na czele grupy Bankia stał w latach 2010-2012, został wygwizdany przed sądem przez grupkę manifestantów.

"Złodzieje", "Bandyci" - krzyczał 65-letni emerytowany kierowca Antonio Hernandez, gdy Rato i inni oskarżeni wchodzili do budynku sądu. Mężczyzna oskarża ich o "zrujnowanie życia" tysiącom drobnych klientów oszczędzających w bankach tak jak on.

Oprócz Rato oskarżonymi są szefowie i członkowie rad nadzorczych w banku Caja Madrid, jednej z kas oszczędnościowych, które w 2011 roku w wyniku fuzji utworzyły grupę Bankia. Wydali oni na cele prywatne, w rodzaju safari w Afryce czy zakup biżuterii i innych artykułów luksusowych, około 12 mln euro w latach 2003-2012.

Rato w latach 2004-2007 był dyrektorem zarządzającym MFW i ważną postacią w rządzącej w Hiszpanii konserwatywnej Partii Ludowej (PP). Do 2004 roku był wicepremierem ds. gospodarczych i ministrem gospodarki, a w skład rządu po raz pierwszy wszedł w 1996 roku.

Skandal związany z używaniem korporacyjnych kart bankowych wybuchł w styczniu 2015 roku i pociągnął za sobą wystąpienie z Partii Ludowej Rato, który był człowiekiem stojącym blisko przywódcy PP i premiera Mariano Rajoya.

Przewiduje się, że proces potrwa do grudnia.

Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne