Pielgrzymi zobaczą, jak ginęli niewierni

Uczestnicy Światowych Dni Młodzieży dostaną od wojska suchary i obejrzą szarżę husarii na Turków.

Aktualizacja: 09.06.2016 09:13 Publikacja: 08.06.2016 18:40

Pielgrzymi zobaczą, jak ginęli niewierni

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Resort obrony planuje potężne akcje promujące wojsko w czasie lipcowych Światowych Dni Młodzieży. Rozpisał kilka konkursów na ich przeprowadzenie.

Co MON zaserwuje 2 mln pielgrzymów, których oczekuje się w Krakowie? Celem jednego z konkursów, jak czytamy w w dokumentach resortu, jest „przybliżenie w atrakcyjny sposób uczestnikom ŚDM roli i zadań żołnierzy Wojska Polskiego w budowaniu bezpieczeństwa Polaków w kraju oraz na arenie międzynarodowej".

Na realizację tego zadania zaplanowano 150 tys. zł. MON chce, aby powstał 4–5-minutowy film o wojsku, który będzie pokazywany na telebimach w Krakowie.

Kosztem 1 mln zł ma się odbyć akcja pod hasłem „Wojsko Polskie jako wielopokoleniowy orędownik służby wartościom chrześcijańskim". Ma obejmować m.in. przygotowanie w Krakowie rekonstrukcji historycznych prezentujących epizody z okresu Księstwa Warszawskiego oraz odsieczy wiedeńskiej z udziałem husarii.

MON planuje też m.in. organizację wystaw przedstawiających historię oręża polskiego oraz władców i królów Polski, wydanie anglojęzycznej i francuskiej wersji „Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza (800 egzemplarzy), ulotek (20 tys. szt.), tzw. nieśmiertelników na łańcuszku z metalu z wygrawerowanym logo ŚDM oraz MON (5 tys. szt.), dostarczenie 100 tys. sucharów wojskowych, a także wydanie folderu „ukazującego najważniejsze wydarzenia związane z tradycjami wojskowymi w walce o obronę wartości chrześcijańskich w Polsce i w Europie" (w sześciu językach).

W ramach projektu „Wybrane karty z historii Państwa Polskiego" (o wartości 200 tys. zł) mają być zorganizowane w Krakowie wystawy historyczne prezentujące epizody naszej historii na podświetlanych nośnikach reklam.

Zdaniem prof. Dariusza Dolińskiego, psychologa społecznego z Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS w Warszawie, działanie propagandowe związane z promowaniem historii Polski dla pielgrzymów jest wskazane.

– To dobra idea. Tym bardziej że wielu cudzoziemców myli np. powstanie w getcie z powstaniem warszawskim – tłumaczy profesor.

Jednak niefortunne jest jego zdaniem wybranie miejsca i odbiorcy przekazu na temat historii wojskowości.

– Światowe Dni Młodzieży to czas, gdy powinniśmy się skupiać na modlitwie i oczekiwać pojednania. Tymczasem prezentując historię wojskowości, musimy pokazać aspekty związane zarówno z obroną, jak i atakiem – mówi prof. Doliński.

Jego zdaniem błędem jest organizowanie rekonstrukcji odsieczy wiedeńskiej. – W czasie inscenizacji zostanie pokazane starcie chrześcijaństwa i islamu, zwycięstwo jednej religii nad drugą. W czasie Światowych Dni Młodzieży oczekiwałbym bardziej ducha ekumenizmu – dodaje.

Co na to Ministerstwo Obrony? Nie udało nam się w środę skontaktować z rzecznikiem resortu.

Resort obrony planuje potężne akcje promujące wojsko w czasie lipcowych Światowych Dni Młodzieży. Rozpisał kilka konkursów na ich przeprowadzenie.

Co MON zaserwuje 2 mln pielgrzymów, których oczekuje się w Krakowie? Celem jednego z konkursów, jak czytamy w w dokumentach resortu, jest „przybliżenie w atrakcyjny sposób uczestnikom ŚDM roli i zadań żołnierzy Wojska Polskiego w budowaniu bezpieczeństwa Polaków w kraju oraz na arenie międzynarodowej".

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kraj
Mariusz Kamiński przed komisją ds. afery wizowej. Ujawnia szczegóły operacji CBA
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kraj
Śląskie samorządy poważnie wzięły się do walki ze smogiem
Kraj
Afera GetBack. Co wiemy po sześciu latach śledztwa?
śledztwo
Ofiar Pegasusa na razie nie ma. Prokuratura Krajowa dopiero ustala, czy i kto był inwigilowany
Kraj
Posłowie napiszą nową definicję drzewa. Wskazują na jeden brak w dotychczasowym znaczeniu