Założył już niemal cztery firmy, działając najczęściej w sektorze nowych technologii (w tym w branży internetowo-mobilnej) w produkcji albo w handlu detalicznym. Planuje kolejne biznesy, tym bardziej że przedsiębiorczość ma w genach, czyli w rodzinnej tradycji – oto profil przedstawiciela elity światowego biznesu, według najnowszego Globalnego Raportu Przedsiębiorczości BNP Paribas 2017, do którego dotarła „Rzeczpospolita". Raport jest wynikiem badania, które objęło ponad 2,5 tys. przedsiębiorców-multimilionerów z 21 państw ( w tym 50 z Polski) ze średnim majątkiem netto wartym 14,9 mln dol.
Polscy optymiści
–Aż 78 proc. tej grupy przyznało, że ich obecna działalność wiąże się z ponadprzeciętnym ryzykiem Jednak są bardzo optymistyczni: 63 proc. badanej grupy oczekuje wzrostu zysków w 2017 r. – zwracają uwagę Sofia Merlo i Vincent Lecomte, dyrektorzy BNP Paribas Wealth Management. Polska elita biznesu jeszcze częściej (76 proc.) liczy na większe zyski w przyszłym roku, zaś wśród milenialsów (urodzonych w latach 1980–2000) odsetek optymistów sięga 83 proc.
Na tle całej grupy zamożnych ludzi sukcesu, zarówno w Polsce, jak i na świecie, wyróżnia się młode pokolenie milenialsów, którzy zakładają jeszcze więcej firm niż starsi. Niemal co trzeci ma na koncie siedem przedsiębiorstw.
– Dzisiaj trudniej jest znaleźć rynkową niszę, która zapewni stabilne, wysokie marże. Dodatkowym bodźcem jest rozwój nowych technologii obniżający koszty startu w biznesie – ocenia Andrzej Ząbek, dyrektor ds. private banking w BGŻ BNP Paribas.
Gen przedsiębiorczości
Ważnym czynnikiem skłaniającym do wejścia w biznes są przedsiębiorcze tradycje w rodzinie (wskazuje je 71 proc. badanych), a zwłaszcza biznesowe doświadczenie rodziców. To dotyczy prawie połowy polskiej elity biznesu.