Czym jest doświadczenie kandydata i jak je prawidłowo mierzyć?

Doświadczenie kandydata (z ang. CandidateExperience) oznacza nie tylko nabyte umiejętności, które pracownik przynosi do nowej firmy. To także kompleksowe wrażenie na temat tej organizacji. Od tego, czy jest ono pozytywne zależy podjęcie lub nie podjęcie decyzji o rekrutacji.

Publikacja: 20.01.2017 12:41

Czym jest doświadczenie kandydata i jak je prawidłowo mierzyć?

Foto: 123rf.com

Liczy się każdy kontakt, każdy kanał komunikacji. Nowe technologie skomplikowały ten proces, a ścieżka kandydata do wymarzonej pracy o wiele bardziej się wydłużyła.

Podczas poszukiwania pracy potencjalny kandydat używa średnio 16 zasobów informacyjnych (social media firmowe, blogi, fora opinii, własna sieć kontaktów), sprawdzając m.in. pozycję rynkową firmy, opinie byłych pracowników, wykonane projekty czy nawet lokalizację biura.

Dla ponad 81 proc. osób liczy się bezpośredni kontakt do osoby zajmującej się pozyskiwaniem talentów.

Z kolei 74 proc. specjalistów wyższego szczebla odmawia brania udziału w rekrutacji dopóki nie pozna przedziału płacowego obowiązującego na danym stanowisku.(Careerbuilder 2016).

Wyzwaniem dla każdej firmy jest:

Zrozumienie, jakich kanałów komunikacyjnych należy używać w celu zbudowania jak najlepszego wizerunku pracodawcy;

Stworzenie przejrzystej komunikacji, która zachęci najlepszych specjalistów do wysłania zgłoszenia.

Transparentność przybiera na wartości

Jeszcze na etapie poprzedzającym bezpośrednią aplikację, kandydat chce mieć pełną informację na temat specyfiki pracy, kultury organizacyjnej czy planowanych zarobków i benefitów przewidzianych na dane tanowisko.

Celem każdego działu rekrutacji jest umiejętne przygotowanie i udostępnienie wszystkich potrzebnych informacji w ofercie. Jeśli informacje w ogłoszeniu nie są wyczerpujące, najpewniej kandydat będzie szukać ich w social mediach czy publicznych forach, gdzie nad przekazem nie zawsze możemy zapanować.

Wniosek? Transparentność firmy i pełność ogłoszeń się opłaca.

Z czego się składa ścieżka kandydata?

Mimo że ścieżka każdego kandydata jest unikalna i często różni się od wypracowanych przez firmę modeli, poniższa struktura obejmuje wszystkie etapy kontaktu pracownika z przyszłym pracodawcą.

Etap 1 - Świadomość Marki Pracodawcy

Kanały kontaktu: media społecznościowe, fora opinii i ocen pracodawców, eventy

Czego szuka kandydat na tym etapie: prawdziwej oceny organizacji, insightów (plusy i minusy) pracy w firmie.

Strategia pracodawcy: zaangażowani pracownicy (tzw. ambasadorzy firmy) udostępniają krótkiej formy treści na temat pracy i rozwoju w organizacji.

Etap 2 - Zainteresowanie

Kanały kontaktu: reklama rekrutacyjna, sekcja kariery na stronie pracodawcy

Czego szuka kandydat na tym etapie: dogłębne treści na temat firmy (m.in. struktura organizacji, projekty,  ścieżka kariery w firmie etc.), łatwy kontakt z rekruterem, informacje na temat procesu rekrutacyjnego.

Strategia pracodawcy: używanie taktyk content marketingu w rekrutacji, ułatwiony kontakt z działem HR (np. aktywny chat na stronie).

Etap 3 - Aplikacja

Kanały kontaktu: strona kariery pracodawcy (priorytet), internetowe tablice ogłoszeń

Czego szuka kandydat na tym etapie: prosty, przejrzysty proces aplikacji, który zajmuje mniej niż 15 minut i jest możliwy również na urządzeniach mobilnych. Konkretne informacje i następnych krokach w toku aplikacji.

Strategia pracodawcy: ustawienie automatyzacji e-maili, które informują kandydata o statusie aplikacji. Ułatwiony kontakt z rekruterem. Trzymanie się deadline’ów.

Etap 4 - Ocena i Selekcja

Kanały kontaktu: kontakt bezpośredni

Czego szuka kandydat na tym etapie: dokładne informacje na temat procesu aplikacyjnego i przygotowań do kolejnych etapów, umożliwiony kontakt z innymi pracownikami firmy (m.in. bezpośrednia rozmowa na temat pracy w firmie itp.)

Strategia pracodawcy: dokładne informacje na temat procesu rekrutacyjnego i kolejnych kroków. Po pierwszym etapie wydanie ankiety dla kandydata nt. satysfakcji z procesu rekrutacji.

Etap 5 - Zatrudnienie i Onboarding

Kanały kontaktu: kontakt bezpośredni, dostęp do wewnętrznych platform e-learningu firmy

Czego szuka kandydat na tym etapie: terminowe potwierdzenie oferty pracy (w tym czasie kandydat dalej może rozważać inne opcje), informacji operacyjnych na temat benefitów, praw do urlopu, informacje o ubezpieczeniu itp.

Strategia pracodawcy: Przygotowanie checklisty rzeczy do zrobienia przez kandydata przed 1-szym dniem pracy. Udostępnienie listy dokumentów wymaganych do zatrudnienia. Przygotowanie platformy online do onboardingu.

Więcej na kariera.pl

Liczy się każdy kontakt, każdy kanał komunikacji. Nowe technologie skomplikowały ten proces, a ścieżka kandydata do wymarzonej pracy o wiele bardziej się wydłużyła.

Podczas poszukiwania pracy potencjalny kandydat używa średnio 16 zasobów informacyjnych (social media firmowe, blogi, fora opinii, własna sieć kontaktów), sprawdzając m.in. pozycję rynkową firmy, opinie byłych pracowników, wykonane projekty czy nawet lokalizację biura.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera
Praca
Dyplom nadal pomaga na starcie
Praca
Mobbing w miejscu pracy – jak sobie radzić z przemocą i nękaniem
Praca
Migranci zarobkowi krótko mieszkają pod dachem pracodawcy. Samodzielni Ukraińcy
Praca
Setki lat chorobowego z powodu wypadków. Praca w sklepach bywa niebezpieczna