Poprawa na rynku pracy wyraźnie zwiększyła chęci firm do gwiazdkowego obdarowywania pracowników – wynika z badania instytutu Millward Brown i Sodexo Benefits and Rewards Services. Według niego w tym roku 90 proc. pracodawców wręczy świąteczne prezenty załodze. To o jedną trzecią więcej niż w 2013 r., gdy dopiero pojawiały się oznaki „rynku pracownika".
Przybyło też pracodawców angażujących się w świąteczną filantropię, czyli w dobroczynny wymiar CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), chociaż skala tej aktywności nie jest jeszcze duża. Według badania agencji zatrudnienia Randstad Polska na wsparcie działań charytatywnych przy okazji świąt Bożego Narodzenia decyduje się 13 proc. firm, najczęściej (42 proc.), tłumacząc to obowiązującą w przedsiębiorstwie tradycją albo chęcią pomocy osobom w trudnej sytuacji (36 proc.). – W co piątej firmie takie działania inicjują sami pracownicy.
Społeczni inwestorzy Szlachetnej Paczki
Część pracodawców organizuje dobroczynne gwiazdkowe projekty na własną rękę, ale wielu włącza się w większe świąteczne akcje, na czele ze Szlachetną Paczką. – Coraz więcej firm myśli o pomaganiu innym, angażując w tę pomoc pracowników – potwierdza Wojciech Kmiecik, wiceprezes Stowarzyszenia Wiosna, organizatora Szlachetnej Paczki.
Jak dodaje, w tym roku już niemal 100 firm (o jedną trzecia więcej niż w 2015 r). wybrało role tzw. inwestora społecznego, który wspiera Szlachetną Paczkę darowizną, zostając patronem wybranego przez siebie rejonu. – Może udostępnić wolontariuszom salę spotkań, pomóc w dostarczeniu paczek lub pozyskać potrzebne materiały od innych firm. W ten sposób ma wpływ nie tylko na jedną rodzinę, lecz na kilkadziesiąt rodzin, wolontariuszy i lokalną społeczność darczyńców – wyjaśnia Kmiecik.
Zaznacza, że wiele firm – inwestorów społecznych angażuje swoich pracowników nie tylko w przygotowanie paczek, lecz także w inne formy pomocy. Np. inżynierowie Microsoft pomagają działowi IT Stowarzyszenia Wiosna, a eksperci Facebooka współpracują z zespołem marketingu.