Branża rekrutacyjna chce przyciągnąć sprzedawców

Agencje zatrudnienia stawiają na kandydatów z doświadczeniem w biznesie.

Aktualizacja: 19.07.2016 20:14 Publikacja: 19.07.2016 19:41

Foto: 123RF

W I półroczu br. na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl opublikowano prawie 10 tys. ofert pracy dla specjalistów z branży HR. To o 16 proc. więcej niż w tym samym okresie minionego roku. Anna Częścik z Pracuj.pl zaznacza, że 60 proc. tegorocznych ofert było skierowanych do specjalistów ds. rekrutacji i employer brandingu.

– Tak duże zapotrzebowanie na osoby specjalizujące się w rekrutacji i employer brandingu jest wynikiem obecnej sytuacji na rynku pracy i rosnącego zapotrzebowania pracodawców na specjalistów. Dobrze przeprowadzona rekrutacja pozwala nie tylko na pozyskanie odpowiednich ekspertów do pracy, ale i zbudowanie wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy, co ułatwia poszukiwanie najlepszych pracowników w przyszłości – wyjaśnia Częścik.

20-proc. wzrost branży

Jak przyznaje Artur Skiba, prezes firmy rekrutacyjnej Antal, na umacniającym się rynku kandydata bardzo ważna jest jakość rekruterów, którzy w krótkim czasie muszą znaleźć odpowiednich kandydatów. Przy rosnącej liczbie zleceń popyt na łowców głów także się zwiększa. Potwierdza to Piotr Kaczmarski z HRK, zaznaczając, że niemal każdy z 16 branżowych zespołów rekrutacyjnych firmy zwiększa zatrudnienie, i to o 15–20 proc.

– Branża rekrutacyjna rośnie o ok. 20 proc. rocznie i aby sprostać tak szybkiej dynamice wzrostu, potrzebuje powiększania zespołów specjalistów, zwłaszcza tych z kompetencjami sprzedażowymi – podkreśla Katarzyna Gurszyńska z agencji zatrudnienia Randstad, jednej z firm zaangażowanych w kampanię „Rób karierę zawodowo".

Wizerunkowa kampania, którą zorganizowało Polskie Forum HR (PFHR) wraz z Employer Branding Institute, ma wypromować agencje zatrudnienia jako pracodawców oferujących atrakcyjne możliwości rozwoju kariery również dla osób, które do tej pory nie były zawodowo związane z rynkiem HR. Przede wszystkim dla doświadczonych handlowców.

Pierwsza odsłona kampanii „Rób karierę zawodowo" prowadzona w internecie zakończyła się w czerwcu. Miała przybliżyć branżę potencjalnym kandydatom z innych sektorów m.in poprzez specjalną stronę Robkariere.pl.

Oferta dla handlowca

We wrześniu rusza kolejna odsłona kampanii, która będzie prowadzona na większą skalę, w tym także na nośnikach reklamy zewnętrznej i w mediach społecznościowych. – Chcemy poprawić rozpoznawalność branży, a także podwyższyć nieco średnią wieku konsultantów i przyciągnąć specjalistów z bardzo przydatnymi w rekrutacji umiejętnościami sprzedaży – wyjaśnia Agnieszka Zielińska, kierownik PFHR, które zrzesza większość czołowych agencji zatrudnienia w Polsce. Niemal wszystkie z nich w zeszłym roku w dwucyfrowym tempie zwiększały zatrudnienie i nadal rekrutują

Skąd ten popyt łowców głów na sprzedawców? Katarzyna Gurszyńska tłumaczy, że do obsługi swoich klientów firmy z tej branży potrzebują nie tylko ekspertów HR, doświadczonych rekruterów czy pracowników administracji, ale przede wszystkim handlowców nawiązujących nowe i umacniających istniejące relacje biznesowe z klientami.

Co prawda według danych PFHR systematycznie rośnie liczba firm korzystających z usług agencji zatrudnienia, ale liczba tych ostatnich też się szybko zwiększa. Na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 6 tys. agencji, prawie o tysiąc więcej niż rok wcześniej.

Jak zaznacza Agnieszka Zielińska, umiejętności sprzedażowe mają też coraz większe znaczenie w samej rekrutacji, gdzie trzeba zabiegać o kandydatów do pracy i umieć „sprzedać" im ofertę zatrudnienia. Co więcej, firmy rekrutacyjne nie ograniczają się już do pomocy w obsadzeniu wskazanych stanowisk. Coraz częściej świadczą też wszechstronne usługi doradztwa HR, przeprowadzając n.p. oceny kompetencji załogi.

Kariera też dla inżyniera

– Osoby z kompetencjami sprzedażowymi, ale niemające doświadczenia w branży rekrutacyjnej, nie muszą obawiać się tzw. bariery wejścia. Dla nas najcenniejsze jest ich doświadczenie w handlu. W specyfikę HR wdrożą je programy szkoleniowe oraz zgrane, zaangażowane zespoły współpracowników – zaznacza Justyna Sławik, menedżer ds. rekrutacji w agencji Randstad, która z myślą o handlowcach od listopada 2015 r. prowadzi kampanię employer brandingową „Kariera bez dylematów".

Skąd zaś chęć do podwyższenia średniej wieku w branży? Niedawnym absolwentom psychologii czy zarządzania kadrami, którzy chętnie wybierają karierę w rekrutacji, trudno zbudować sobie autorytet w oczach doświadczonego specjalisty w danej dziedzinie. Dlatego też renomowane firmy rekrutacyjne stawiają na branżową specjalizację rekruterów (np. w dziedzinie IT, FMCG czy finansach) i chętnie zatrudniają jako konsultantów specjalistów w danej dziedzinie. Tak robi np. Hays, która w ubiegłorocznych kampaniach zachęcała do spróbowania sił w rekrutacji inżynierów, w tym energetyków.

W I półroczu br. na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl opublikowano prawie 10 tys. ofert pracy dla specjalistów z branży HR. To o 16 proc. więcej niż w tym samym okresie minionego roku. Anna Częścik z Pracuj.pl zaznacza, że 60 proc. tegorocznych ofert było skierowanych do specjalistów ds. rekrutacji i employer brandingu.

– Tak duże zapotrzebowanie na osoby specjalizujące się w rekrutacji i employer brandingu jest wynikiem obecnej sytuacji na rynku pracy i rosnącego zapotrzebowania pracodawców na specjalistów. Dobrze przeprowadzona rekrutacja pozwala nie tylko na pozyskanie odpowiednich ekspertów do pracy, ale i zbudowanie wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy, co ułatwia poszukiwanie najlepszych pracowników w przyszłości – wyjaśnia Częścik.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"