Główne wyzwanie na najbliższe trzy lata to natomiast utrzymanie lojalności klientów. Wskazuje je 88 proc. z niemal 1,3 tys. szefów największych firm z dziesięciu czołowych rynków świata ankietowanych przez firmę audytorsko- doradczą KPMG. Polski wśród nich nie było, ale wyniki opublikowanego właśnie badania „ 2016 Global CEO Outlook 2016" mogą też zainteresować prezesów rodzimych spółek.
Wykazało ono np. że obawy o lojalność klientów mają związek z obawami o to, czy produkty i usługi firmy będą odpowiadać zmieniającym się potrzebom i oczekiwaniom odbiorców. Zgłasza je 82 proc. ankietowanych top menedżerów.
Prezes nie ma czasu
Ich niepokój w tej kwestii zwiększa zaś deklarowany aż przez 86 proc. prezesów brak czasu na strategiczne myślenie o przełomowych rozwiązaniach biznesowych i innowacjach. Nic więc dziwnego, że ponad połowa szefów twierdzi, że ich firmy nie wprowadzają wystarczająco nowatorskich modeli biznesowych. Jeszcze więcej, bo prawie dwie trzecie prezesów globalnych spółek, obawia się wejścia na rynek nowych konkurentów, którzy podejmą przełomowe przedsięwzięcia biznesowe.
Jak na deklarowane obawy odsetek prezesów, którzy wśród strategicznych priorytetów wymieniają innowacje czy potrzeby klientów jest niewielki- tylko co piąty szef twierdzi, że jednym z jego strategicznych celów jest wspieranie innowacji w firmie. (Być może przewidują, że w razie czego po prostu przejmą rywala z przełomowym przedsięwzięciem).
Jeszcze mniej szefów (19 proc.) wskazuje tu koncentrację na potrzebach klientów. A będzie to tym ważniejsze, że wśród czynników, które mają wspierać rozwój biznesu (poza ogólną poprawą koniunktury w gospodarce) ponad jedna czwarta prezesów wskazuje nowe produkty, nowych klientów, nowe rynki oraz nowe kanały sprzedaży.