Etyka zawodowa
Podstawowe kryterium wyboru księgowego stanowi zaufanie, ponieważ zawód księgowego jest traktowany jak zawód zaufania publicznego. Dobrze to określił we wstępie do „Etyki zawodowej w rachunkowości" prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Franciszek Wala: „Gdybyśmy chcieli najbardziej syntetycznie określić oczekiwany efekt etyki zawodowej, w tym rachunkowości, to należałoby wskazać zaufanie. Mamy przez to na myśli nasze zaufanie do osoby, jej postaw i zachowań, a równocześnie do rezultatów jej pracy". Jakość pracy wykonywanej przez księgowego wpływa na rozwój zatrudniającej go jednostki, przekłada się bezpośrednio na decyzje różnych grup użytkowników informacji pochodzących z rachunkowości.
Komunikacja to podstawa...
Jedną z najbardziej pożądanych cech księgowego jest efektywna komunikacja, czyli umiejętność nawiązywania kontaktów, słuchania przedsiębiorcy szukającego rozwiązania problemów, pojawiających się podczas zarządzania firmą oraz jasne i zrozumiałe przekazywanie swojego zdania. W tych działaniach kluczowy element stanowią informacje, którymi dysponuje księgowy. Zna warunki umów, kontraktów oraz posiada wszystkie dane o stanie kondycji firmy. Znajomość istotnych informacji o firmie oraz przekazywanie ich przedsiębiorcy w raportach i sprawozdaniach powoduje, że księgowy staje się niezmiernie pomocny przy podejmowaniu decyzji biznesowych.
... warto więc ustalić szczegóły
Ustalając warunki współpracy przedsiębiorcy z księgowym, należy określić jej zakres, szczegółowość, formę oraz częstotliwość przekazywania informacji księgowych. Dostarczane dane mają dotyczyć nie tylko osiągniętego wyniku finansowego na działalności firmy (zysku/ straty), ale też wyniku powstałego przy realizacji określonych przedsięwzięć biznesowych, struktury kosztów i przychodów, środków pieniężnych, stanu rozrachunków z kontrahentami itp. Przy przekazywaniu informacji z księgowości nie można ograniczyć się tylko do obowiązujących okresów sprawozdawczych. Często dane sprzed kilku miesięcy, tygodni, a często dni, w procesie podejmowania bieżących decyzji biznesowych są bezużyteczne. Niezbędna jest aktualna, bieżąca informacja. Jednak z drugiej strony, przeprowadzana przez księgowego obserwacja i prawidłowa interpretacja zjawisk, występujących w przedsiębiorstwie w określonym czasie, może stanowić podstawę podejmowania strategii długofalowych w firmie.
Nierzadko w przedsiębiorstwach występują sytuacje trudne do przewidzenia, awaryjne, stresujące, wymagające szybkiego reagowania. Wówczas księgowy powinien być wsparciem dla przedsiębiorcy, nie „wpadać w panikę", a zachować „zimną krew" i zawsze szukać rozwiązań w sposób zgodny z przepisami obowiązującego prawa. W takich sytuacjach cenionymi cechami księgowego okażą się opanowanie, odporność na stres, zdolność określania i uzasadniania priorytetów, a także umiejętność pracy pod presją czasu.
Od trafności, szybkości i rzetelności opracowywanych i udostępnianych przedsiębiorcy przez księgowego informacji zależą losy wielu kontraktów. Księgowy, który ma dobrze zorganizowana pracę i umie efektywnie zarządzać czasem pracy, odnajdzie się w trudnych dla firmy chwilach. Logiczne myślenie i umiejętność podejmowania właściwych decyzji sprawdzą się zresztą nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale również w codziennej pracy księgowego.
Buchalter w zarękawkach to historia
Współczesny księgowy musi posiadać umiejętność pracy w zespole. Nie może izolować się od innych pracowników. Powinien być elastyczny i zdolny do adaptacji w różnych warunkach. Dobrze wykształcony księgowy, posiadający duże doświadczenie zawodowe oraz znajomość szeroko rozumianych przepisów prawa i znający swoją wartość, staje się w biznesie partnerem przedsiębiorcy. Potrafi go wysłuchać, sformułować i przeanalizować problem, a także przedstawić różne, dopuszczalne rozwiązania, wymieniając przy każdym jego dobre i słabe strony. Powinien potrafić w sposób przystępny i zrozumiały dla przedsiębiorcy wytłumaczyć, dlaczego proponuje wybór określonego wariantu postępowania. Księgowy nie może podejmować decyzji za przedsiębiorcę, ale może stać się jego nieocenionym i niezbędnym doradcą.