Polacy lubią znane i solidne marki - podkreśla Kanownik. Polscy konsumenci wolą zapłacić więcej, by mieć trwalsze i lepsze smartfony. Mimo wszystko smartfony wciąż są najpopularniejsze a inne gadżety, jak na przykład smartwatche nie dorównują im, aczkolwiek to one będą notowały w tym roku wzrost popularności i sprzedaży. Wciąż coraz bardziej popularne są też nowoczesne telewizory.
Monika Krześniak-Sajewicz, dziennikarz Rzeczpospolitej
Mimo wprowadzenia nowego podatku wyniki banków za I kwartał były dobre. Przerzuciły rosnące koszty na klientów, np. obniżając rentowność lokat, podnosząc marże na kredytach hipotecznych i zaczynają wprowadzać podwyżki opłat usług transakcyjnych. Kluczowe dla ich przyszłości będą jednak rozstrzygnięcia dotyczące kredytów walutowych – pod koniec maja kancelaria prezydenta ma zaproponować nowy sposób rozwiązania problemu frankowiczów. Bez względu na to właściciele banków nie mają co liczyć na wysoką dwucyfrową rentowność, jak jeszcze kilka lat temu.
- Nowy podatek nie obniżył zysków polskich banków - mówi Monika Krześniak - Sajewicz.
ING Bank Śląski wyróżnia się wynikami od dłuższego czasu. - Ten bank należy do ulubieńców analityków - podkreśla Krześniak - Sajewicz.
Banki mniej chętnie dają kredyty hipoteczne na dotychczasowych marżach i warunkach. Część banków zdecydowała się na podniesienie opłat i marż.
- Banki powoli, drobnymi krokami wprowadzają nowe lub wyższe opłaty. Czasy łatwych zysków się skończyły - podkreśla Monika Krześniak Sajewicz i dodaje, że banki i ich klienci powinni zastanawiać się nad ewentualnym wzrostem stóp procentowych oraz ich konsekwencjami dla kredytów hipotecznych..