#RZECZoBIZNESIE: Paweł Kowalski: Polski przemysł lotniczy rozwija się dynamicznie

Polski przemysł lotniczy to prężna i dynamicznie rozwijająca się gałąź - mówi Paweł Kowalski, ekspert Pekao SA.

Aktualizacja: 06.07.2016 14:49 Publikacja: 06.07.2016 13:41

#RZECZoBIZNESIE: Paweł Kowalski: Polski przemysł lotniczy rozwija się dynamicznie

Foto: Rzeczpospolita

W jakim stanie znajduje się polski przemysł lotniczy?

- Nie jest to bardzo duża gałąź polskiej gospodarki – ocenia Paweł Kowalski. Jak dodaje, skalę obrotów przedsiębiorstw klasyfikowanych do tego przemysłu, łącznie z dostawcami i firmami prowadzącymi działalność pokrewną, można szacować na ok. 8-10 mld zł rocznie.

- Nie jest to dużo na tle całego polskiego przemysłu. Odnosząc to do łącznej kwoty obrotów, myślę że można szacować na ok. 0,5 proc. – mówi.

Przemysł lotniczy, choć wciąż niewielki, jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi.

Jak zaznacza Paweł Kowalski, w latach 2008-2014 zanotowano ok. 3,5-krotny wzrost wartości produkcji sprzedanej w ten gałęzi. Dynamika wzrostu przemysłu lotniczego jest zatem znacznie wyższa niż średnia w przemyśle ogółem.

O szybkim wzrośnie branży decyduje przede wszystkim szerokie zastosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii i innowacyjnych rozwiązań.

- Jest to pożądany kierunek w rozwoju naszej gospodarki – przyznaje Kowalski. – Chcemy odchodzić od procesów względnie prostszych do tych bardziej zaawansowanych, gdzie nowoczesne technologie są na porządku dziennym, ponieważ to daje impuls rozwojowy.

Jak zmieniła się branża w ciągu ostatnich 25 lat?

- Zmiana jest fundamentalna – podkreśla Kowalski i wspomina o czasach PRL-u, kiedy przemysł lotniczy był zintegrowanym ekosystemem wzajemnie powiązanych dostawców, odbiorców, jak i producentów.

- Branża w minionej dekadzie została niemal całkowicie sprywatyzowana i sprzedana w ręce kapitału zagranicznego, więc stopień integracji się trochę rozluźnił – mówi.

- To skutkowało obniżeniem rangi tych zakładów, ponieważ one w tej chwili są wyspecjalizowane w produkcji określonych produktów na rzecz swojego macierzystego koncernu - dodaje.

Działające w Polsce przedsiębiorstwa przemysłu lotniczego specjalizują się przede wszystkim w produkcji metalowych części do silników i kadłubów kabin samolotów, śmigłowców i statków powietrznych.

- Powinniśmy się koncentrować na rozwoju tych kompetencji, obudowywaniu ich w nowe rodzaje działalności i rozszerzenie zakresu – podsumowuje Kowalski.

W jakim stanie znajduje się polski przemysł lotniczy?

- Nie jest to bardzo duża gałąź polskiej gospodarki – ocenia Paweł Kowalski. Jak dodaje, skalę obrotów przedsiębiorstw klasyfikowanych do tego przemysłu, łącznie z dostawcami i firmami prowadzącymi działalność pokrewną, można szacować na ok. 8-10 mld zł rocznie.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej
Biznes
Donald Tusk powoła rzecznika małych i średnich firm. Nieoficjalnie: Kandydatem Artur Dziambor
Biznes
Rekordowe straty Poczty Polskiej. Sytuacja jest coraz gorsza, prezes pisze list
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę