Polski eksport w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku osiągnął wartość 114,6 mld euro. Jak poinformował GUS, to 8,4 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. Według prognoz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE w całym 2017 r. eksport wyniesie 194,4 mld euro, a w przyszłym przekroczy 211 mld euro.
Ten wzrost to efekt zwiększania sprzedaży przez dotychczasowych eksporterów, ale także coraz większej skali ekspansji firm, które dopiero rozkręcają międzynarodową aktywność. Dla powodzenia działań tych ostatnich szczególne znaczenie ma rozpoznanie rynków oraz znalezienie odpowiedniego partnera.
W jednym i drugim mogą pomóc globalne banki, mogące w dowolnym regionie świata wspierać przedsiębiorców za pośrednictwem własnych oddziałów lub współpracujących z nimi partnerów.
Tego rodzaju usługi oferuje Bank Zachodni WBK, którego klienci mają dostęp do Santander Trade Network. To międzynarodowa platforma umożliwiająca znalezienie w wybranych krajach sprawdzonych partnerów biznesowych oraz korzystanie z ich usług na preferencyjnych warunkach. Działa już w Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech, Peru, Meksyku i w Chinach.
Obejmuje obecnie cztery obszary wsparcia. To marketing i komunikacja (np. badania rynkowe, strategia komunikacji, plan działań marketingowych), networking (organizacja spotkań handlowych, prezentacja produktów, udział w targach), centra biznesowe (wirtualne biuro, wynajem powierzchni biurowych) i inne usługi, jak wsparcie prawno-podatkowe oraz rekrutacja. W perspektywie Grupa Santander zamierza wprowadzić platformę na wszystkie rynki, na których jest obecna.