– 51 proc. uczestników spotkań wskazało, że największym wyzwaniem w ekspansji jest dla nich znalezienie kontrahentów na rynkach zagranicznych. To konkretna potrzeba i na niej będziemy się skupiać w kolejnych miesiącach – podkreśla Antczak.
Pomoc przedsiębiorcom w znajdowaniu odbiorców zagranicznych jest też głównym celem misji gospodarczych organizowanych przez Bank Zachodni WBK w ramach PRE.
Opinie
Michael McCarthy, członek zarządu Banku Zachodniego WBK
Warto przyjrzeć się bliżej przyczynom osłabienia polskiego eksportu w 2016 r. Pogłębiona analiza daje ważne sygnały na przyszłość. Z mojej perspektywy jasne jest, że polskie firmy chcące rozwijać sprzedaż zagraniczną muszą coraz częściej patrzeć dalej niż na strefę euro. Oczywiście znaczenie Europy Zachodniej dla polskiego eksportu zawsze będzie kluczowe, tutaj nie ma wątpliwości, ale jednocześnie warto jednak zwrócić uwagę na jedną prostą rzecz – na to, jak światowa gospodarka się zmienia i rozwija. Gospodarka Europy rozwija się mniej dynamicznie niż w przeszłości, choćby ze względu na demografię, podczas gdy Azja i Afryka, postrzegane jako trudniejsze w kontekście logistyki i wejścia na rynek, stwarzają dużo więcej możliwości. To dotyczy szczególnie branż, w których Polska się specjalizuje, np. żywności. Od początku istnienia Programu Rozwoju Eksportu (PRE) naszym celem jest zapewnienie kompleksowej pomocy i doradztwa dla firm, pragnących rozwijać się na rynkach zagranicznych, jednocześnie podkreślając znaczenie zarządzania ryzykiem w kontekście dywersyfikacji rynków zbytu. Chcemy kontynuować i pogłębiać dyskusję o wspomnianych aspektach na nadchodzących wydarzeniach PRE, na które serdecznie zapraszam wszystkie firmy rozważające wejście na nowe rynki międzynarodowe.
Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych
Wszyscy gramy do jednej bramki. To rozwój Polski, polskiej gospodarki i rodzimych firm, które mogą nabrać prędkości właśnie dzięki zagranicznej ekspansji. Radykalna reforma, a nawet zmiana biegunów polskiej dyplomacji handlowej są w tej sytuacji konieczne. W pojedynkę realizacja tak ambitnego, długofalowego programu byłaby karkołomna. Dlatego połączyliśmy siły wielu instytucji, tworząc Grupę Polskiego Funduszu Rozwoju. Jesteśmy świadomi tego, że zakładanie zupełnie nowej siatki zagranicznych przedstawicielstw Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wymaga otwarcia na partnerstwo. Zwłaszcza tam, gdzie dotychczas wsparcie dla polskiego biznesu było marginalne. W poszukiwaniu sojuszników jesteśmy jednak bardzo wymagający. Jako „drużyna zwiadu" Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju Agencja chce współpracować jedynie z wiarygodnymi i doświadczonymi ekspertami z konkretnych sektorów, którzy będą naszymi lokalnymi oczami i uszami. To ważne szczególnie na początku całego procesu zmiany. Do współpracy zapraszamy też każdego, kto gotów jest wymieniać się z nami doświadczeniami i dobrymi praktykami wspierania polskich firm za granicą. Kibicujemy też każdej inicjatywie, która szerzej uchyli drzwi polskiemu biznesowi do zagranicznych rynków.