Udane forum wymiany doświadczeń eksporterów

W 12 regionalnych spotkaniach w ramach IV edycji Programu Rozwoju Eksportu wzięli udział przedstawiciele 204 rodzimych przedsiębiorstw.

Publikacja: 16.01.2017 19:09

Udane forum wymiany doświadczeń eksporterów

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Cykl warsztatów IV edycji Programu Rozwoju Eksportu (PRE) dobiegł końca. W 12 regionalnych spotkaniach wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców.

Swoim know-how podzieliło się z nimi 38 tzw. ambasadorów eksportu – przedsiębiorców, którzy już działają na rynkach zagranicznych.

Kameralna formuła

Wyniki ankiet z IV edycji PRE pokazały, że przedsiębiorcom spodobała się nowa formuła wydarzeń.

– Spotkania w nowej odsłonie były interesujące. Była to dobra okazja do wymiany kontaktów i doświadczeń pomiędzy nami, eksporterami. Spotkanie, w którym uczestniczyliśmy, zachęciło nas również do skorzystania z nowych narzędzi związanych z eksportem – mówi Agnieszka Janus, international market development specialist w Oponeo.pl.

– Były to spotkania na poły oficjalne, na poły kuluarowe, ale przez to bliższe rzeczywistości, bo w miłej, roboczej atmosferze mogliśmy wymienić nasze spostrzeżenia i opowiedzieć o ścieżkach dojścia na konkretne rynki – wskazuje Grażyna Ludwikowska-Barcic, dyrektor zarządzająca w spółce Ceramika Color.

– Mogliśmy też opowiedzieć o problemach, o których się zwykle nie mówi na oficjalnych konferencjach – dodaje Ludwikowska-Barcic, zdradzając, że spotkanie zaowocowało nowymi kontaktami z firmami z innych branż.

– Modyfikacja spotkań regionalnych w kierunku bardziej kameralnych warsztatów eksportowych była strzałem w przysłowiową dziesiątkę. Po trzech edycjach, w których o praktycznych rozwiązaniach opowiadali eksperci, teraz umożliwiliśmy gościom kontakt z ambasadorami eksportu, czyli przedsiębiorcami, którzy mają bogate doświadczenia eksportowe. Uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami, zadawali mnóstwo pytań i żywo dyskutowali – mówi Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Jak wskazuje, dużym zainteresowaniem cieszyły się przykłady sukcesów eksportowych ambasadorów eksportu, ale też panele dotyczące roli i nowej organizacji wsparcia państwa dla eksporterów. Tu głównymi tematami były: zmiana wydziałów promocji handlu i inwestycji przy ambasadach RP w biura handlowe (trade offices) oraz nowe zadania Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji powstającej na bazie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

W okresie, gdy odbywały się regionalne spotkania, pojawiły się niestety dane świadczące o okresowym spowolnieniu polskiej ekspansji eksportowej. W tej sytuacji potrzeba pomocy eksporterom jawi się jako jeszcze bardziej aktualna.

– Ostatnie dane dotyczące eksportu, równolegle do informacji z całej gospodarki, są słabsze. Właśnie teraz znaczenie takiego programu jak PRE jest szczególnie widoczne. W trudniejszych okolicznościach przedsiębiorcy potrzebują jeszcze więcej wsparcia i praktycznych wskazówek – podkreśla Antczak.

Plany na 2017 rok

Zachęcony bardzo dobrą oceną uczestników IV edycji PRE Bank Zachodni WBK będzie kontynuował warsztatową, otwartą formułę spotkań. Kolejne sesje z ambasadorami eksportu odbędą się wiosną i jesienią.

– 51 proc. uczestników spotkań wskazało, że największym wyzwaniem w ekspansji jest dla nich znalezienie kontrahentów na rynkach zagranicznych. To konkretna potrzeba i na niej będziemy się skupiać w kolejnych miesiącach – podkreśla Antczak.

Pomoc przedsiębiorcom w znajdowaniu odbiorców zagranicznych jest też głównym celem misji gospodarczych organizowanych przez Bank Zachodni WBK w ramach PRE.

Opinie

Michael McCarthy, członek zarządu Banku Zachodniego WBK

Warto przyjrzeć się bliżej przyczynom osłabienia polskiego eksportu w 2016 r. Pogłębiona analiza daje ważne sygnały na przyszłość. Z mojej perspektywy jasne jest, że polskie firmy chcące rozwijać sprzedaż zagraniczną muszą coraz częściej patrzeć dalej niż na strefę euro. Oczywiście znaczenie Europy Zachodniej dla polskiego eksportu zawsze będzie kluczowe, tutaj nie ma wątpliwości, ale jednocześnie warto jednak zwrócić uwagę na jedną prostą rzecz – na to, jak światowa gospodarka się zmienia i rozwija. Gospodarka Europy rozwija się mniej dynamicznie niż w przeszłości, choćby ze względu na demografię, podczas gdy Azja i Afryka, postrzegane jako trudniejsze w kontekście logistyki i wejścia na rynek, stwarzają dużo więcej możliwości. To dotyczy szczególnie branż, w których Polska się specjalizuje, np. żywności. Od początku istnienia Programu Rozwoju Eksportu (PRE) naszym celem jest zapewnienie kompleksowej pomocy i doradztwa dla firm, pragnących rozwijać się na rynkach zagranicznych, jednocześnie podkreślając znaczenie zarządzania ryzykiem w kontekście dywersyfikacji rynków zbytu. Chcemy kontynuować i pogłębiać dyskusję o wspomnianych aspektach na nadchodzących wydarzeniach PRE, na które serdecznie zapraszam wszystkie firmy rozważające wejście na nowe rynki międzynarodowe.

Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych

Wszyscy gramy do jednej bramki. To rozwój Polski, polskiej gospodarki i rodzimych firm, które mogą nabrać prędkości właśnie dzięki zagranicznej ekspansji. Radykalna reforma, a nawet zmiana biegunów polskiej dyplomacji handlowej są w tej sytuacji konieczne. W pojedynkę realizacja tak ambitnego, długofalowego programu byłaby karkołomna. Dlatego połączyliśmy siły wielu instytucji, tworząc Grupę Polskiego Funduszu Rozwoju. Jesteśmy świadomi tego, że zakładanie zupełnie nowej siatki zagranicznych przedstawicielstw Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wymaga otwarcia na partnerstwo. Zwłaszcza tam, gdzie dotychczas wsparcie dla polskiego biznesu było marginalne. W poszukiwaniu sojuszników jesteśmy jednak bardzo wymagający. Jako „drużyna zwiadu" Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju Agencja chce współpracować jedynie z wiarygodnymi i doświadczonymi ekspertami z konkretnych sektorów, którzy będą naszymi lokalnymi oczami i uszami. To ważne szczególnie na początku całego procesu zmiany. Do współpracy zapraszamy też każdego, kto gotów jest wymieniać się z nami doświadczeniami i dobrymi praktykami wspierania polskich firm za granicą. Kibicujemy też każdej inicjatywie, która szerzej uchyli drzwi polskiemu biznesowi do zagranicznych rynków.

Cykl warsztatów IV edycji Programu Rozwoju Eksportu (PRE) dobiegł końca. W 12 regionalnych spotkaniach wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców.

Swoim know-how podzieliło się z nimi 38 tzw. ambasadorów eksportu – przedsiębiorców, którzy już działają na rynkach zagranicznych.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań