Błędy w rekrutacji mogą dzisiaj firmę sporo kosztować

Polacy coraz pewniej czują się na rynku pracy i rzadko napotykają problemy podczas jej szukania. Za to coraz częściej narzekają na to pracodawcy.

Aktualizacja: 05.09.2017 22:11 Publikacja: 05.09.2017 20:33

Błędy w rekrutacji mogą dzisiaj firmę sporo kosztować

Foto: Fotorzepa/Rafał Guz

Prawie co drugi Polak deklaruje w najnowszym badaniu Barometr Rynku Pracy agencji zatrudnienia Work Service, że nowe zajęcie znajdzie w ciągu miesiąca. Pozostali dają sobie zwykle na takie poszukiwania góra pół roku. To kolejne potwierdzenie sprzyjającej kandydatom do pracy koniunktury, którą widać także w niewielkiej grupie osób napotykających problemy podczas poszukiwań zatrudnienia. Mówi o nich jedynie 16,6 proc. badanych – najczęściej (45,5 proc.) twierdząc, że brakuje ofert dla pracowników z ich kwalifikacjami.

Znacznie częściej problemy rekrutacyjne deklarują dzisiaj pracodawcy. W badaniu Work Service niemal 51 proc. firm przyznaje, że w ostatnich miesiącach miały trudności z pozyskaniem kandydatów do pracy. Najczęściej wynikało to z braku chętnych albo ich niewystarczających kompetencji. Rzadziej narzekano na wygórowane oczekiwania finansowe.

– Rekrutacja to dzisiaj zderzenie dwóch różnych światów; firm i rynku pracy – twierdzi Anna Szczeblewska, ekspert w PwC, przypominając, że np. w produkcji o problemach ze zdobyciem pracowników mówi prawie 65 proc. pracodawców, zaś w handlu – 58 proc. – W takich warunkach błędy rekrutacyjne mogą dzisiaj dużo firmę kosztować – dodaje. Jakie to mogą być błędy?

Polacy, którzy mówili w badaniu o problemach w rekrutacji, poza brakiem odpowiednich kwalifikacji po swojej stronie wskazywali też sporo braków o stronie pracodawców. Najbardziej doskwiera im brak odpowiedzi na przesłane oferty oraz brak odzewu po rozmowie rekrutacyjnej.

Julia Urbańska, menedżer ds. marketingu w eRecruiter i koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji potwierdza, że także według badania „Candidate Experience" kluczowy w rekrutacji jest kontakt z kandydatem, który zarówno oczekuje szybkiej odpowiedzi na swoje CV, jak i chce być informowany o zakończeniu procesu.

Jak zaznacza Anna Szczeblewska, błędy rekrutacyjne mogą firmę obciążać nie tylko kosztami nieobsadzonego wakatu. A te bywają spore – co trzeci z pracodawców, którzy mieli problemy ze zdobyciem pracowników, przyznaje, że wakaty uniemożliwiają zawieranie nowych kontraktów, a 28 proc. mówi o rosnących kosztach personalnych. Drogie jest też zatrudnienie niewłaściwej osoby, które może kosztować 5-krotność rocznego wynagrodzenia na danym stanowisku.

Jak zaznacza Julia Urbańska, choć firmy coraz częściej starają się mierzyć efektywność rekrutacji (głównie poprzez czas od zlecenia do zatrudnienia pracownika), to pomijają najistotniejszy obszar: opinie kandydatów. Jedynie 14 proc. przedsiębiorstw bada opinie kandydatów o procesie rekrutacji.

Prawie co drugi Polak deklaruje w najnowszym badaniu Barometr Rynku Pracy agencji zatrudnienia Work Service, że nowe zajęcie znajdzie w ciągu miesiąca. Pozostali dają sobie zwykle na takie poszukiwania góra pół roku. To kolejne potwierdzenie sprzyjającej kandydatom do pracy koniunktury, którą widać także w niewielkiej grupie osób napotykających problemy podczas poszukiwań zatrudnienia. Mówi o nich jedynie 16,6 proc. badanych – najczęściej (45,5 proc.) twierdząc, że brakuje ofert dla pracowników z ich kwalifikacjami.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe