Firmy dbają o zdrową dietę pracowników

Coraz więcej pracodawców w ramach dodatkowych świadczeń promuje zdrowe odżywianie, zapewniając w biurach bezpłatne owoce i warzywa.

Aktualizacja: 31.08.2016 07:00 Publikacja: 30.08.2016 19:05

Firmy dbają o zdrową dietę pracowników

Foto: 123RF

Z polskich biur i firmowych kantyn znikają popularne do niedawna automaty z batonikami i chipsami. Ich miejsce zajmują skrzynki z owocami oraz krojone warzywa, które wypierają ciasteczka i paluszki z korporacyjnych spotkań.

Piotr Szczepanik, prezes firmy TheFruitBox.pl, która od ponad dwóch lat dostarcza świeże owoce i warzywa do warszawskich biur, twierdzi, że umyte i pokrojone zestawy (np. ogórków, rzodkiewek, marchewek, cykorii) są coraz bardziej popularną przekąską zarządów firm. Na razie jednak prym w witaminowych benefitach wiodą świeże owoce – najczęściej sezonowe.

Ta zmiana w firmowym menu to przejaw przenikającej do nas z Zachodu koncepcji well-being, wellness i związanego z nią trendu zdrowego trybu życia. Jak przypomina Magdalena Słomczewska-Klimiuk z firmy Sodexo Benefits and Rewards Services, jej badanie „Drogowskaz Motywacyjny 2016" przeprowadzone wspólnie z instytutem Millward Brown wykazało, że 68 proc. pracodawców stara się umożliwić pracownikom równoważenie życia zawodowego i prywatnego przez świadczenia związane z ich samopoczuciem – w tym dofinansowanie sportu i rekreacji oraz posiłków. Systematycznie rośnie sprzedaż kuponów i kart żywieniowych, którymi pracownicy płacą za posiłki w barach czy restauracjach.

Zarząd przy marchewce

Przybywa też firm, które inwestują w promocję zdrowego stylu życia, w tym w dostawy świeżych owoców i warzyw, łącząc je niekiedy z edukacją na temat prawidłowego odżywiania. – Takie inicjatywy mogą znacząco podnieść jakość pracy i motywację pracowników. Ludzie działający w firmach, w których się o nich dba, w pozytywnej kulturze organizacyjnej, cieszą się dobrym zdrowiem i samopoczuciem i lepiej pracują – wyjaśnia Słomczewska-Klimiuk, dodając, że tego rodzaju świadczenia podnoszą również prestiż firm jako potencjalnych pracodawców. Nic więc dziwnego, że dostawcy owoców do biur mają coraz więcej zamówień.

Piotr Szczepanik, którego firma zaopatruje już ponad setkę przedsiębiorstw, twierdzi, że w ślad za oddziałami zachodnich korporacji coraz częściej na takie benefity decydują się krajowi pracodawcy, i to nie tylko duże spółki. Niektóre zamawiają owoce i warzywa tylko dla zarządów, ale zdecydowana większość klientów funduje zdrowe przekąski wszystkim pracownikom – najczęściej oferując je dwa razy w tygodniu.

Jak wynika z badań, prozdrowotne benefity bardzo cenią pracownicy z pokolenia Y, tzw. millennialsi. Nic więc dziwnego, że świeże owoce i inne świadczenia wellness stają się normą w spółkach IT, centrach usług i firmach doradczych, które rywalizują o młode talenty.

– Rosną świadomość i zainteresowanie zdrową dietą i stylem życia, więc oferta benefitów obejmująca te zagadnienia spotyka się z życzliwym przyjęciem pracowników – twierdzi Joanna Nowocień, menadżer ds. komunikacji w spółce Capgemini Polska, która do swoich biur zamawia regularnie świeże owoce (głównie jabłka). Od 1 września wprowadza w części z nich pilotażowy program MultiSport Diet (do wyboru siedem diet i stała opieka dietetyka).

Pół tony witamin

– Darmowe owoce, w tym jabłka, pomarańcze czy banany zapewniamy pracownikom już od prawie dwóch lat. Korzystają z nich bardzo chętnie. Każdego tygodnia dla naszego 1400-osobowego zespołu mamy około 500 kg zdrowych przekąsek – mówi Aleksandra Królak, szefowa działu HR w Fujitsu Global Delivery Center w Łodzi.

Kosze z bezpłatnymi owocami oraz soki i wodę zamawia też do swoich biur JLL, która dba także o prozdrowotną edukację pracowników. – W tym roku mieliśmy seminaria ze zdrowego odżywienia i prawidłowego odczytywania etykiet na produktach spożywczych – informuje Magdalena Kuśmierska, dyrektor w Dziale HR w JLL, która również na spotkaniach z klientami zastąpiła słodycze suszonymi owocami i bakaliami. Na stałą dostawę owoców w biurze, dobrej jakości wodę oraz soki warzywne i owocowe mogą też liczyć pracownicy Deloitte. – Mamy także firmową flotę rowerową, dostępną za darmo we wszystkich dziewięciu biurach w Polsce – dodaje Joanna Tonkowicz, Employer Branding Manager w Deloitte.

W warszawskiej siedzibie Skanska Property Poland pracownicy korzystają z serwowanych przez firmę śniadań, na których królują owoce i warzywa oraz nieprzetworzone produkty od sprawdzonych dostawców. Informatycy w Luxofcie dwa razy w miesiącu mają z kolei tzw. Yummy Days z dużym wyborem owoców, warzyw i orzechów. – W biurach w dużych miastach świeże owoce, które jeszcze przed kilkoma laty były przywilejem nielicznych, dzisiaj coraz częściej są nieodłączną częścią firmowych benefitów – ocenia prezes TheFruitBox.pl.

Z polskich biur i firmowych kantyn znikają popularne do niedawna automaty z batonikami i chipsami. Ich miejsce zajmują skrzynki z owocami oraz krojone warzywa, które wypierają ciasteczka i paluszki z korporacyjnych spotkań.

Piotr Szczepanik, prezes firmy TheFruitBox.pl, która od ponad dwóch lat dostarcza świeże owoce i warzywa do warszawskich biur, twierdzi, że umyte i pokrojone zestawy (np. ogórków, rzodkiewek, marchewek, cykorii) są coraz bardziej popularną przekąską zarządów firm. Na razie jednak prym w witaminowych benefitach wiodą świeże owoce – najczęściej sezonowe.

Pozostało 88% artykułu
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera
Praca
Dyplom nadal pomaga na starcie
Praca
Mobbing w miejscu pracy – jak sobie radzić z przemocą i nękaniem
Praca
Migranci zarobkowi krótko mieszkają pod dachem pracodawcy. Samodzielni Ukraińcy
Praca
Setki lat chorobowego z powodu wypadków. Praca w sklepach bywa niebezpieczna