Własny biznes kusi dziś mniej niż praca na etacie

W Polsce słabnie duch przedsiębiorczości – dowodzi raport AGER 2018.

Aktualizacja: 13.03.2018 21:06 Publikacja: 13.03.2018 20:00

Własny biznes kusi dziś mniej niż praca na etacie

Foto: 123RF

W środowy poranek w siedzibie Business Link Astoria w centrum Warszawy kłębi się tłum młodych przedsiębiorców. Okupują sofy w głównej sali biura, rozkładając na stolikach laptopy obok talerzyków z sałatkami i kanapkami. Jeśli gdzieś można odczuć „ducha przedsiębiorczości", to właśnie tam, zwłaszcza w środy, gdy biuro organizuje wspólne, darmowe śniadania dla swoich użytkowników.

Na co dzień nasz „duch przedsiębiorczości" jest mniej widoczny – jak dowodzi tegoroczna edycja Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości, AGER 2018, udostępnionego „Rzeczpospolitej". Raport jest wynikiem badania, które latem 2017 r. przeprowadził Instytut GFK wśród prawie 49 tys. dorosłych mieszkańców 44 państw świata, w tym Polski. Badanie wykazało, że nie tylko w naszym kraju, ale także na świecie, „duch przedsiębiorczości" nieco osłabł; mierzący go wskaźnik AESI spadł w ciągu roku o 3 pkt, do 47 pkt (na 100 możliwych).

Kandydat idealny

W Polsce AESI spadał jeszcze szybciej – o 5 pkt, do 27 pkt, i jest sporo poniżej światowej średniej. Na ten rezultat składają się wyniki badania trzech ważnych dla przedsiębiorczości wymiarów. Pierwszy to chęć założenia własnej firmy, którą teraz deklaruje jedynie 22 proc. Polaków. Drugim jest poparcie dla planów biznesowych wśród bliskich, które dostrzega obecnie 33 proc. Polaków. Trzeci aspekt to przekonanie o posiadaniu umiejętności i środków do założenia firmy, które deklaruje 26 proc. polskich uczestników badania (na świecie 43 proc.). W skali świata 22 proc. uczestników AGER 2018 to idealni kandydaci na przedsiębiorcę; twierdzą, że chcą, mają kompetencje i możliwości oraz wsparcie bliskich do startu w biznesie. W Unii ta grupa sięga 17 proc. badanych, zaś w Polsce tylko 13 proc.

Czy słabszy wynik AGER 2018 oznacza, że zmarnują się setki milionów złotych, które na wsparcie innowacyjnych firm przeznacza rząd? Anna Czarczyńska, ekspert ds. przedsiębiorczości i profesor Akademii Leona Koźmińskiego, uspokaja, iż tegoroczne wyniki AGER wskazują raczej nie tyle na brak potencjału, ile na niewykorzystywanie w pełni naszych możliwości.

Mniejsze ryzyko

– Podejmowanie działania na własny rachunek w mniejszym stopniu niż wcześniej motywowane jest obecnie chęcią znalezienia dodatkowego źródła dochodu czy też brakiem możliwości znalezienia pracy. Jako główny motyw podjęcia takiego wyzwania pozostaje chęć samorealizacji oraz potrzeba niezależności – wyjaśnia Czarczyńska. Według niej dobra sytuacja na rynku pracy, w tym rosnące wynagrodzenia, nie sprzyjają postawom przedsiębiorczym. Tym bardziej że praca najemna nie niesie ze sobą takiej odpowiedzialności (choćby karno-skarbowej) czy ryzyka jak własny biznes. W rezultacie dobra sytuacja na rynku pracy przy dużej niepewności otoczenia zewnętrznego będzie działała negatywnie na aktywność przedsiębiorczą Polaków. I to nawet wśród młodych, którzy mają najwięcej chęci do założenia firmy. Wprawdzie w AGER 2018 Polacy do 35. roku życia najczęściej (37 proc.) zgłaszają gotowość do startu w biznesie, ale już rzadziej niż przed rokiem.

Zdecydowaną przewagę kariery „etatowca" wśród młodych Polaków pokazuje też badanie „Pierwsze kroki na rynku pracy 2018" firmy Deloitte, gdzie nieco wzrósł (do 13 proc., o 2 pkt proc.) odsetek potencjalnych przedsiębiorców. – Jednak nadal najwięcej przedstawicieli pokolenia Y wybiera pracę w firmie prywatnej lub posadę w sektorze publicznym. Aż 51 proc. badanych opowiada się za pracą „u kogoś" – mówi Michał Olbrychowski, menedżer w Deloitte.

Z drugiej strony dane GUS dowodzą, że w Polsce duch przedsiębiorczości nie maleje – w 2017 r. powstało o 3,4 proc. więcej firm niż rok wcześniej. Potwierdza to Anna Pietrzak, dyrektor naczelna Amway Polska, Łotwa, Litwa i Estonia. Potentat sprzedaży bezpośredniej obserwuje duże zainteresowanie tym modelem biznesowym wśród ludzi ceniących niezależność. – Bardzo często nasi klienci z biegiem czasu próbują swoich sił w biznesie. Dla wielu jest to bezpieczny kontakt z przedsiębiorczością oraz dodatkowe źródło dochodu – podkreśla Pietrzak.

W środowy poranek w siedzibie Business Link Astoria w centrum Warszawy kłębi się tłum młodych przedsiębiorców. Okupują sofy w głównej sali biura, rozkładając na stolikach laptopy obok talerzyków z sałatkami i kanapkami. Jeśli gdzieś można odczuć „ducha przedsiębiorczości", to właśnie tam, zwłaszcza w środy, gdy biuro organizuje wspólne, darmowe śniadania dla swoich użytkowników.

Na co dzień nasz „duch przedsiębiorczości" jest mniej widoczny – jak dowodzi tegoroczna edycja Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości, AGER 2018, udostępnionego „Rzeczpospolitej". Raport jest wynikiem badania, które latem 2017 r. przeprowadził Instytut GFK wśród prawie 49 tys. dorosłych mieszkańców 44 państw świata, w tym Polski. Badanie wykazało, że nie tylko w naszym kraju, ale także na świecie, „duch przedsiębiorczości" nieco osłabł; mierzący go wskaźnik AESI spadł w ciągu roku o 3 pkt, do 47 pkt (na 100 możliwych).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera
Praca
Dyplom nadal pomaga na starcie
Praca
Mobbing w miejscu pracy – jak sobie radzić z przemocą i nękaniem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Praca
Migranci zarobkowi krótko mieszkają pod dachem pracodawcy. Samodzielni Ukraińcy