#RZECZoBIZNESIE: Piotr Goc: Inteligencja emocjonalna kluczem do sukcesu

Iloraz inteligencji to tylko 4-10 proc. zawodowego sukcesu. Inteligencja emocjonalna to nawet 85 proc. - mówi Piotr Goc, psycholog, Poradnia Psychologiczna Strefa Myśli, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 11.04.2017 14:27 Publikacja: 11.04.2017 14:24

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Goc: Inteligencja emocjonalna kluczem do sukcesu

Foto: tv.rp.pl

Gość wyjaśnił, że empatia jest to zdolność odzwierciedlania uczuć. - Empatia to jest umiejętność poznawcza, rozróżniania emocji, nazywania ich, rozpoznawania ich źródeł i radzenia sobie z nimi – tłumaczył.

- Ma to znaczenie w stosunkach służbowych. Empatia jest jedną ze składowych inteligencji emocjonalnej – dodał.

Goc zaznaczył, że od kilku lat biznes coraz chętniej korzysta z narzędzi diagnostycznych, różnych rodzajów testów, które pomagają mierzyć poziom inteligencji emocjonalnej. - Biznes tworzy też programy pozwalające pracownikom rozwijać te zdolności – mówił.

Podkreślił, że od wielu lat inteligencja emocjonalna jest uważana za wyznacznik sukcesu w biznesie. - Według badań z 2000 r. iloraz inteligencji to tylko 4-10 proc. zawodowego sukcesu. Inteligencja emocjonalna to nawet 85 proc. sukcesu zawodowego – przypomniał.

Goc zaznaczył, ze inteligencji emocjonalnej możemy się nauczyć.

Tłumaczył, że w kontaktach międzyludzkich za bardzo się skupiamy, żeby odpowiedzieć na pytanie, które nam ktoś zadaje, żeby dobrze wypaść etc., a nie chcemy zrozumieć tej osoby, jej świata, sposobu myślenia, postrzegania rzeczywistości.

- Często mylimy empatię z sympatią. Empatia zakłada szacunek rozmówcy, a sympatia to zbiór podobnych wartości. Nie możemy być empatyczni tylko wobec tych, których lubimy – ocenił Goc.

Gość zauważył, że ciągle w firmach pokutuje rozumienie przywództwa przez pryzmat tylko merytoryki.

- Prezes zarządu po to ma wiceprezesów, kadrę menadżerską żeby go wspomagali w wielu czynnikach. Jego rolą jest dowodzenie, ale to jest przywództwo nie rozumiane feudalnie, jestem ja i lud mi poddany, tylko to jest chęć słuchania, rozumienia i podążania wspólnie – mówił.

Goc zauważył, że w wielu polskich firmach największą nagrodą jest brak kary. - Skupiamy się na negatywnej informacji zwrotnej, a pozytywnej jest bardzo mało. Jeszcze dużo przed nami, zmiany pokoleniowej i mentalnościowej. Jesteśmy dopiero na początku tej zmiany – ocenił.

Gość wyjaśnił, że empatia jest to zdolność odzwierciedlania uczuć. - Empatia to jest umiejętność poznawcza, rozróżniania emocji, nazywania ich, rozpoznawania ich źródeł i radzenia sobie z nimi – tłumaczył.

- Ma to znaczenie w stosunkach służbowych. Empatia jest jedną ze składowych inteligencji emocjonalnej – dodał.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe