Na mocy obowiązujących obecnie przepisów w sklepach innych niż monopolowe mogą być sprzedawane piwa zawierające maksymalnie 4,7 proc. alkoholu. W całym kraju jest ok. 350 sklepów monopolowych, w których dostępne są mocniejsze alkohole.

W uzasadnieniu do odrzucenia propozycji, by do zwykłych supermarketów wprowadzić mocniejsze piwa, komisja napisała, że "miałoby to znaczący wpływ na dostępność i konsumpcję alkoholu, jako że ponad połowa alkoholu konsumowanego w Finlandii jest spożywana w postaci piwa".

W związku z tym - jak przekonują członkowie komisji - zwiększenie dostępności mocniejszego piwa miałoby "niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo publiczne" i przyczyniłoby się do narastania problemów społecznych.

Komisja chce również, aby rząd zajął jednoznaczne stanowisko ws. sprzedaży alkoholu w internecie, a także wysyłkowej sprzedaży alkoholu. Propozycja zmian w przepisach, którą ma zająć się fiński parlament, nie zawiera bowiem zakazu takiej działalności - mimo że sprawa sprzedaży alkoholu na odległość była jednym z powodów dla których rząd zdecydował się znowelizować przepisy dotyczące obrotu alkoholem w Finlandii.

Większość członków Komisji nie opowiedziało się za zakazem wysyłkowej sprzedaży alkoholu, ani za zakazem sprzedaży alkoholu w sieci. Domagają się jednak jednoznacznego stanowiska rządowego w tej sprawie.