Jakie są koszty podatkowe przy prowadzeniu bloga

Wydatki związane z prowadzeniem strony internetowej nie mogą być kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, której przedmiotem jest udostępnianie powierzchni na tej stronie.

Aktualizacja: 01.10.2016 18:38 Publikacja: 01.10.2016 17:00

Jakie są koszty podatkowe przy prowadzeniu bloga

Foto: 123RF

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 sierpnia 2016 r. (ITPB1/4511-408/16/MR).

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną jako działalność portali internetowych opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Obecnie działalność podatnika polega na prowadzeniu bloga prawniczego. Planowane jest jej rozszerzenie na inne blogi tematyczne, w tym „lifestyle", na których prezentowane będą treści związane ze stylem życia, w szczególności recenzje filmów, spektakli teatralnych, koncertów muzycznych, recenzje restauracji, gabinetów kosmetycznych, hoteli, klubów fitness, relacje z wyjazdów, testy produktów (np. elektroniki, kosmetyków i innych), porady, wskazówki oraz inne opinie, recenzje i sprawozdania z testów produktów. Podatnik wskazał, że w związku z działalnością gospodarczą polegającą na prowadzeniu bloga będą ponoszone różne kategorie wydatków, w tym:

- bezpośrednio związane z publikacją artykułów na blogu, np. zakup biletu do kina, teatru, na wystawę, opłacenie kosztów podróży, hotelu, usług gastronomicznych, kosmetyków, elektroniki, itp.,

- związane z utrzymaniem strony internetowej, w tym opłata za serwer, oprogramowanie, komputer,

- związane z publikacją zdjęć i filmów na blogu, do których niezbędny jest zakup aparatu fotograficznego oraz akcesoriów (obiektywy, torba, statyw i inne).

Głównym źródłem przychodów uzyskiwanych w wyniku prowadzenia bloga będzie dzierżawa powierzchni reklamowej polegająca na udostępnianiu reklamodawcom ściśle określonego miejsca na stronie internetowej, pod adresem której prowadzony będzie blog. Ponadto, podatnik będzie uzyskiwał przychody na podstawie umów zleceń, umów o dzieło i umów o współpracę zawieranych z reklamodawcami zainteresowanymi publikacją artykułów sponsorowanych, prowadzeniem akcji promocyjnej, udostępnianiem produktów do oceny i recenzji publikowanej następnie na blogu.

Zdaniem podatnika, wszystkie kategorie kosztów ponoszone w związku z prezentowanymi treściami na blogu mogą zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu, ponieważ przyczyniają się do zwiększenia atrakcyjności i popularności bloga, zwiększając tym samym zainteresowanie potencjalnych reklamodawców i sponsorów.

Stanowiska podatnika nie podzielił jednak organ wydający indywidualną interpretację. Wskazał, że koszty ponoszone w związku z prowadzeniem bloga nie są związane z przychodami osiąganymi z dzierżawy powierzchni reklamowej na stronie internetowej, będącej głównym źródłem przychodów podatnika.

Komentarz eksperta

Piotr Kisiołek, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Prowadzenie blogów w formie publikacji treści na stronie internetowej, filmów video w serwisach internetowych takich jak youtube, czy w mediach społecznościowych jak snapchat, to stosunkowo nowy rodzaj działalności. Co do zasady, przychody osiągane z tego rodzaju działalności wzrastają proporcjonalnie do wzrostu popularności bloga ściśle związanej z publikacją interesujących treści, które przyciągają uwagę szerokiego grona odbiorców. Wraz ze wzrostem liczby osób przeglądających bloga wzrasta również zainteresowanie firm umieszczeniem na nim reklam swoich produktów i współpracą z blogerami w zakresie lokowania produktów, publikowania sponsorowanych artykułów oraz wykorzystania innych narzędzi służących promocji marki w sieci. Zjawisko to stawia wyzwanie również organom podatkowym ze względu na trudności związane z wykazaniem związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkami poniesionymi przez blogera w związku z prezentowanymi przez niego treściami a przychodem osiąganym z dzierżawy powierzchni reklamowej na stronie internetowej, lokowaniem produktów oraz inną współpracą z reklamodawcami.

W komentowanej interpretacji indywidualnej, organ podatkowy oddzielił koszty ponoszone na tworzenie atrakcyjnych treści publikowanych na blogu i przyciągających odbiorców od źródła powstania przychodów z tytułu jego prowadzenia – dzierżawy powierzchni reklamowej. Takie stanowisko sugeruje możliwość uzyskiwania przychodu wyłącznie z dzierżawy powierzchni reklamowej na stronie internetowej, bez względu na prezentowane na niej treści. Jednak to właśnie publikowane na blogu treści są kluczowe dla uzyskiwania przychodów ze względu na to, że reklamodawca nie będzie zainteresowany współpracą z blogerem nieposiadającym szerokiego grona odbiorców, do których adresowane będą reklamy umieszczane na blogu. Ponadto, wraz ze wzrostem liczby odbiorców bloga zwiększają się również przychody z tego rodzaju działalności ze względu na możliwość stosowania wyższych cen za oferowane usługi, w tym za dzierżawę powierzchni reklamowej czy też wysokość wynagrodzenia osiąganego ze współpracy ze sponsorami.

Publikacja atrakcyjnych treści na blogu przyczynia się więc bezpośrednio do wzrostu liczby jego odbiorców, a tym samym do wzrostu przychodów osiąganych z reklam. W związku z tym, wydatki blogera na tworzenie atrakcyjnych treści publikowanych na blogu ponoszone są w celu osiągnięcia przychodu uzyskiwanego z późniejszej dzierżawy powierzchni reklamowej na stronie internetowej. Należy jednak zaznaczyć, że organy podatkowe nie wypracowały jeszcze spójnego stanowiska co do kwalifikacji kosztów ponoszonych przez blogerów. Przykładowo, w innej interpretacji podatkowej wydanej w podobnym stanie faktycznym organ przychylił się do stanowiska podatnika o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z prowadzeniem bloga lifestylowego (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 14 października 2015 r., IPPB1/4511-1035/15-2/AM).

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 sierpnia 2016 r. (ITPB1/4511-408/16/MR).

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną jako działalność portali internetowych opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Obecnie działalność podatnika polega na prowadzeniu bloga prawniczego. Planowane jest jej rozszerzenie na inne blogi tematyczne, w tym „lifestyle", na których prezentowane będą treści związane ze stylem życia, w szczególności recenzje filmów, spektakli teatralnych, koncertów muzycznych, recenzje restauracji, gabinetów kosmetycznych, hoteli, klubów fitness, relacje z wyjazdów, testy produktów (np. elektroniki, kosmetyków i innych), porady, wskazówki oraz inne opinie, recenzje i sprawozdania z testów produktów. Podatnik wskazał, że w związku z działalnością gospodarczą polegającą na prowadzeniu bloga będą ponoszone różne kategorie wydatków, w tym:

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Sędzia zwrócił się do władz Białorusi o azyl. To "bohater" afery hejterskiej w MS
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Prawo dla Ciebie
"Nowy rozdział dla Polski". Komisja Europejska zamyka procedurę artykułu 7
Sądy i trybunały
Zwrot w sprawie zmian w KRS? Nieoficjalnie: Bodnar negocjuje z Dudą