Korzystne rozstrzygnięcia WSA
Z taką interpretacją przepisów nie zgadzają się jednak wojewódzkie sądy administracyjne, które przychylają się do stanowisk podatników. Argumentują, że w omawianym przepisie wyraźnie wskazano, iż otrzymanym świadczeniem jest „wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych". Wykorzystywać natomiast to tyle, co „posługiwać się", „używać". Wbrew stanowisku organów podatkowych świadczeniem pracodawcy nie jest więc samo udostępnienie samochodu. Jest nim zapewnienie możliwości prawidłowego używania, a więc także ponoszenie wszystkich niezbędnych wydatków umożliwiających takie używanie. Nie ma żadnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków – jakim są wydatki na paliwo – uznać za stanowiące odrębne świadczenia.
Jaki był cel ustawodawcy
Sądy powołują się także na wykładnię celowościową przepisu. Wskazują, że skoro intencją projektodawcy było uproszczenie zasad ustalania wartości świadczenia, to chciał on objąć ryczałtem wszystkie jego elementy. Objęcie ryczałtem samego tylko udostępnienia samochodu lub ewentualnie kosztów stałych związanych z jego eksploatacją przy konieczności odrębnego, skomplikowanego ustalania kosztów zużycia paliwa, nie realizowałoby założonego celu. Przeciwnie, stanowiłoby dalsze skomplikowanie prowadzenia niezbędnych ewidencji. Taki stanowisko zostało potwierdzone w licznych wyrokach WSA, np. w wyroku WSA w Kielcach z 16 lutego 2017 r. (I SA/Ke 1/17); wyroku WSA w Gliwicach z 7 lutego 2017 r. (I SA/Gl 1071/16); wyroku WSA w Gliwicach z 8 marca 2017 r. (I SA/Gl 1500/1); wyroku WSA we Wrocławiu z 21 marca 2017 r. (I SA/Wr 1263/16).
Trzeba poczekać na wyrok NSA
Niestety, wspólną cechą wszystkich wskazanych wyżej wyroków WSA jest to, że są one nieprawomocne. Z uwagi na dużą liczbę nieprawomocnych wyroków w tym zakresie, można się spodziewać, że w najbliższym czasie NSA podejmie temat i rozwieje wątpliwości podatników rozstrzygając w drugiej instancji.
Racjonalna i spójna argumentacja przedstawiana konsekwentnie w kolejnych wyrokach WSA pozwala z optymizmem czekać na pozytywne rozstrzygnięcie NSA, które powinno dać pracodawcom zielone światło do tworzenia korzystnej dla pracowników i pozbawionej ryzyka podatkowego polityki samochodowej w przedsiębiorstwie. ?
Autorka jest konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO