Naprawa ciągnika siodłowego z pełnymi kosztami

Z kosztów podatkowych wyłączone są wydatki na remonty powypadkowe samochodów, jeżeli nie były one objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Ograniczenie to nie obejmuje ciągników i naczep.

Publikacja: 01.12.2016 04:00

Naprawa ciągnika siodłowego z pełnymi kosztami

Foto: 123RF

- Jestem przedsiębiorcą, mam firmę transportową. Ciągnik siodłowy będący środkiem trwałym w mojej firmie brał udział w kolizji. Ciągnik ten nie ma ubezpieczenia AC, a jedynie obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czy w tej sytuacji koszty naprawy ciągnika mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy z faktur dokumentujących takie koszty mogę w całości odliczyć VAT?

Ponadto, w związku z kolizją uszkodzona została część przewożonego towaru. Czy odszkodowanie, które w związku z tym zapłacę, będą mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy zwrot zapłaconych kwot z polisy OC przewoźnika powinienem zaliczyć do przychodów podatkowych? – pyta czytelnik.

Jak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Za ubezpieczenie dobrowolne, o którym mowa w tym przepisie, uznaje się ubezpieczenie AC.

W zależności od środka transportu

W przytoczonym przepisie mowa jest o „samochodach", a nie o „pojazdach samochodowych". Przyjmuje się w związku z tym, że nie ma on zastosowania do ciągników siodłowych. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 31 grudnia 2013 r. (IPPB3/423-856/13-2/GJ) czy interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 marca 2014 r. (ILPB3/423-597/13-4/PR). Jak czytamy w drugiej z nich: „w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. (...) w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych w grupie 7 – Środki transportu, w podgrupie 74 – pojazdy mechaniczne, odrębnie sklasyfikowano ciągniki (rodzaj 746), naczepy (rodzaj 747), samochody: osobowe (rodzaj 741), ciężarowe (rodzaj 742) i specjalne (rodzaj 743). Zgodnie zatem z ww. rozporządzeniem kategoria »samochodów« obejmuje samochody osobowe, ciężarowe i specjalne. Nie obejmuje ona natomiast swym zakresem ciągników i naczep. Dokonując zatem wykładni zacytowanego wyżej przepisu art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych [jest to obowiązujący na gruncie ustawy o CIT odpowiednik art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT – przyp. aut.], za zasadną przyjąć należy istotę literalnego brzmienia tej regulacji. Skoro ustawodawca wyłączył z kosztów podatkowych straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz koszty ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym, to bezpodstawnym byłoby uznanie, że wyłączeniem tym objęte są również ciągniki i naczepy". Prowadzi to do wniosku, że w sytuacji przedstawionej w pytaniu przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty naprawy ciągnika siodłowego.

100 proc. VAT

Przyjmuje się przy tym, że art. 86a ustawy o VAT (tj. przepisy ograniczające do 50 proc. wysokość kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi) nie odnoszą się do wydatków dotyczących ciągników siodłowych. Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 7 lipca 2016 r. (1061-IPTPP3.4512.192.2.2016.OS): „mając na uwadze (...) definicję pojazdu samochodowego – w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług – art. 2 pkt 34 tej ustawy, a także definicję ciągnika samochodowego w rozumieniu ustawy – Prawo o ruchu drogowym, stwierdzić należy, iż ciągnik samochodowy jest przeznaczony wyłącznie do ciągnięcia naczepy oraz – jak wskazał wnioskodawca – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdu wynosi 40 000 kg. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że pojazd ten nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 2 pkt 34 ustawy. Zatem w stosunku do powyższego pojazdu nie mają zastosowania przepisy art. 86a ustawy". Oznacza to zatem, że czytelnik może w całości odliczyć VAT z faktur dokumentujących koszty naprawy ciągnika siodłowego.

Odszkodowanie za przewożony towar

Artykuł 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT wyłącza możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Przyjmuje się, że zgodnie z brzmieniem tego przepisu wyłączona jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu utraty, ubytku lub uszkodzenia towarów w trakcie transportu (zob. przykładowo wyrok WSA w Warszawie z 13 maja 2016 r., III SA/Wa 1352/15; wyrok WSA w Poznaniu z 8 czerwca 2016 r., I SA/Po 1562/15 czy wyrok WSA w Poznaniu z 28 lipca 2016 r., I SA/Po 2428/15). W konsekwencji, czytelnik nie może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów kwot, które wypłaci z tytułu uszkodzenia przewożonych towarów.

Kwoty od ubezpieczyciela nie są przychodem

Jednocześnie art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT stanowi, że nie uważa się za przychody zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Przepis ten ma zastosowanie, między innymi, w przypadku zwracania przez ubezpieczyciela kwot, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów ze względu na brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT. Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 marca 2011 r. (ITPB1/415-1144/10/PSZ), „kwota odszkodowania wypłacona Panu na pokrycie wydatków poniesionych w związku z nienależytym wykonaniem usługi, które zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie stanowi Pana przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy. Przychodem byłaby ewentualna nadwyżka otrzymanego świadczenia pieniężnego od ubezpieczyciela nad poniesionymi kosztami dotyczącymi wyrządzonych szkód w towarach powstałych podczas wykonywania usługi transportowej".

Powoduje to, że do kwoty, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów ze względu na brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT, otrzymana przez Pana kwota odszkodowania z OC przewoźnika nie będzie stanowić podatkowego przychodu. Przychodem takim będzie co najwyżej nadwyżka kwoty odszkodowania ponad kwotę, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów ze względu na brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT.

Przykład

W związku z uszkodzeniem przewożonych towarów podatnik zapłacił odszkodowanie w kwocie 7200 zł, a następnie otrzymał z OC przewoźnika zwrot tej kwoty. W tej sytuacji u podatnika nie powstał przychód z tytułu otrzymania odszkodowania.

Inaczej byłoby, gdyby z OC przewoźnika podatnik otrzymał wyższą kwotę. Wówczas jego przychodem byłaby nadwyżka ponad 7200 zł (np. w przypadku otrzymania odszkodowania w wysokości 8000 zł przychód wyniósłby 800 zł).

Autor jest doradcą podatkowym

- Jestem przedsiębiorcą, mam firmę transportową. Ciągnik siodłowy będący środkiem trwałym w mojej firmie brał udział w kolizji. Ciągnik ten nie ma ubezpieczenia AC, a jedynie obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czy w tej sytuacji koszty naprawy ciągnika mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy z faktur dokumentujących takie koszty mogę w całości odliczyć VAT?

Ponadto, w związku z kolizją uszkodzona została część przewożonego towaru. Czy odszkodowanie, które w związku z tym zapłacę, będą mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy zwrot zapłaconych kwot z polisy OC przewoźnika powinienem zaliczyć do przychodów podatkowych? – pyta czytelnik.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił