Jak rozliczyć likwidację nie w pełni umorzonych środków trwałych

Jeżeli likwidacja h środków trwałych jest ekonomicznie i gospodarczo uzasadniona, to taka sytuacja nie może być uznana za zmianę rodzaju działalności. Straty z likwidacji są wtedy kosztami uzyskania przychodu w wysokości niezamortyzowanej wartości tych środków.

Publikacja: 30.10.2017 01:00

Jak rozliczyć likwidację nie w pełni umorzonych środków trwałych

Foto: Fotolia.com

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT).

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, w przypadku, gdy przyczyną likwidacji środków trwałych jest to, że dotychczas wykorzystywany w działalności gospodarczej środek trwały utracił przydatność z racji zmiany rodzaju działalności, poniesiona strata nie stanowi kosztu podatkowego. Jeżeli jednak wszelkie działania w zakresie racjonalnej gospodarki środkami trwałymi w ramach prowadzonej już działalności gospodarczej skutkują likwidacją niektórych z tych środków i są ekonomicznie i gospodarczo uzasadnione, to nie mogą być kwalifikowane jako zmiana rodzaju działalności gospodarczej w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. W takim przypadku straty z likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, spowodowane tego rodzaju zdarzeniami mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w wysokości niezamortyzowanej wartości tych środków. O tym kiedy środek trwały traci swoją przydatność gospodarczą decyduje podatnik. Na jego wybór należy patrzeć przez pryzmat obiektywnych kryteriów ekonomicznych, które pozwolą przyjąć, że mimo konsekwencji w postaci straty, działanie podatnika ma swoje uzasadnienie ekonomiczne oraz jest racjonalne z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej i ma związek z przychodami. Jeżeli likwidacja nie w pełni umorzonego środka trwałego, będzie wynikiem utraty jego przydatności gospodarczej w ramach tego samego rodzaju działalności, to powstała strata będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 czerwca 2017 r., 0111-KDIB1-2.4010.71.2017.1.AW; interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2017 r., 0111-KDIB1-2.4010.7.2017.1.ANK).

Nie tylko fizyczne zużycie

Przez utratę przydatności gospodarczej środków trwałych (w tym inwestycji w obcych środkach trwałych) należy rozumieć, nie tylko ich fizyczne zużycie, np. w wyniku długotrwałej eksploatacji, a więc utratę cech zapewniających zdatność do użytku, lecz także brak opłacalności korzystania z nich (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2017 r., 0111-KDIB1-2.4010.7.2017.1.ANK.

Przykład

Firma ABC zajmuje się wynajmem nieruchomości oraz usługami budowlanymi. Jako środki trwale posiada maszyny i urządzenia budowlane. W sierpniu 2017 r. podjęła decyzję o zaprzestaniu działalności budowalnej i postawiła w stan likwidacji posiadane maszyny i urządzenia budowlane. Niektóre z nich nie zostały w pełni umorzone. Strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych firma ABC nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności prowadzonej przez firmę ABC. Gdyby firma ABC nie podjęła decyzji o zaprzestaniu działalności budowlanej i zlikwidowała nieumorzone środki trwale w postaci maszyn i urządzeń budowlanych np. ze względu na ich zły stan techniczny i nieopłacalność remontu, to poniesione z tego tytułu straty mogłyby zostać przez nią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zniszczenie, usunięcie, ale także zwrot

Pojęcie „likwidacja" nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym, dlatego należy odnieść się do rozumienia tego pojęcia w języku potocznym, które jest wieloznaczne i oznacza generalnie zniesienie, usunięcie, rozwiązanie czegoś (https://sjp.pwn.pl). Likwidacją będzie więc definitywne pozbycie się środka trwałego (wykreślenie z ewidencji), np. poprzez jego zniszczenie, usunięcie, a także zwrot wynajmującemu inwestycji w obcym środku trwałym przed upływem okresu najmu (czy okresu pełnej amortyzacji) (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2017 r., 0111-KDIB1-2.4010.7.2017.1.ANK).

Jaki był cel podjętych działań

W przypadku inwestycji w obcych środkach trwałych należy przypomnieć, że NSA w uchwale z 25 czerwca 2012 r. (II FPS 2/12) wyjaśnił, iż strata odpowiadająca niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym, niespełniająca przesłanek z art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jej powstanie wynika z działań podatnika podjętych dla realizacji celu określonego w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Przykład

Firma ABC zajmuje się sprzedażą detaliczna. Cześć punktów sprzedaży (lokale użytkowe) stanowi jej własność i jest zaliczona do środków trwałych, lecz większość to wynajmowane lokale użytkowe i boksy w centrach handlowych. Z uwagi na to, że wynajmowana powierzchnia handlowa wymaga adaptacji do potrzeb firmy ABC, ponosi ona na te punkty, za zgodą właściciela, nakłady inwestycyjne, które rozpoznaje jako inwestycje w obcym środku trwałym. W przypadku jednego z takich punktów firma ABC rozwiązała umowę najmu i postawiła inwestycje w obcym środku trwałym w stan likwidacji. Likwidacja inwestycji w obcych środkach trwałych nastąpiła z przyczyn ekonomicznych i biznesowych (punkt handlowy w tej lokalizacji generował straty). Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałych przez firmę ABC nie jest spowodowana zakończeniem działalności, lecz wynika z przyczyn biznesowych i ekonomicznych, tj. z potrzeby ograniczenia ponoszonych strat, które przynosił ten punkt sprzedaży. Niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałych będzie więc dla firmy ABC kosztem uzyskania przychodów (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2017 r., 1462-IPPB1.4511.1162.2016.1.KS).

Autor jest doradcą podatkowym

Podstawa prawna:

art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1888 ze zm.)

art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT).

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, w przypadku, gdy przyczyną likwidacji środków trwałych jest to, że dotychczas wykorzystywany w działalności gospodarczej środek trwały utracił przydatność z racji zmiany rodzaju działalności, poniesiona strata nie stanowi kosztu podatkowego. Jeżeli jednak wszelkie działania w zakresie racjonalnej gospodarki środkami trwałymi w ramach prowadzonej już działalności gospodarczej skutkują likwidacją niektórych z tych środków i są ekonomicznie i gospodarczo uzasadnione, to nie mogą być kwalifikowane jako zmiana rodzaju działalności gospodarczej w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. W takim przypadku straty z likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, spowodowane tego rodzaju zdarzeniami mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w wysokości niezamortyzowanej wartości tych środków. O tym kiedy środek trwały traci swoją przydatność gospodarczą decyduje podatnik. Na jego wybór należy patrzeć przez pryzmat obiektywnych kryteriów ekonomicznych, które pozwolą przyjąć, że mimo konsekwencji w postaci straty, działanie podatnika ma swoje uzasadnienie ekonomiczne oraz jest racjonalne z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej i ma związek z przychodami. Jeżeli likwidacja nie w pełni umorzonego środka trwałego, będzie wynikiem utraty jego przydatności gospodarczej w ramach tego samego rodzaju działalności, to powstała strata będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 czerwca 2017 r., 0111-KDIB1-2.4010.71.2017.1.AW; interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2017 r., 0111-KDIB1-2.4010.7.2017.1.ANK).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego