Zamierzam otworzyć działalność gospodarczą w zakresie handlu obwoźnego (handel na targach i bazarach) i płacić podatek dochodowy według zasad ogólnych (skala podatkowa). Gdzie powinienem przechowywać podatkową księgę przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.
Odpowiedzi na pytanie czytelnika należy szukać w przepisach rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie), które szczegółowo określa zakres obowiązków przedsiębiorcy związanych z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: księga).
Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia księga oraz dowody, na podstawie których są w niej ewidencjonowane zapisy, musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba. Jeżeli przedsiębiorca zlecił prowadzenie księgi biuru rachunkowemu, to księga powinna się znajdować w miejscu wskazanym przez podatnika.
Zasadą jest zatem, że jeżeli podatnik samodzielnie prowadzi księgę, to powinna się ona znajdować na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba.
Reguła...
Zasada ta nie dotyczy m.in. podatników prowadzących działalność w zakresie handlu obwoźnego.