Spółka w celu zwiększenia sprzedaży planuje organizować dla swoich pracowników konkurs. Jego uczestnicy, którzy w określony w warunkach konkursu sposób przyczynią się do zwiększenia sprzedaży (np. poprzez zawarcie umów sprzedaży produktów spółki), otrzymają od spółki nagrodę (pieniężną lub niepieniężną). Liczba nagród jest ograniczona. Będą one przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych uczestników wyłonionych w rywalizacji. Zasady organizacji konkursu będą regulować regulaminy, określające czas ich trwania, nazwę, uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. Uczestnictwo pracowników w konkursie jest dobrowolne. Nie ma przeszkód, aby zakres czynności wykonywanych na podstawie umów o pracę na rzecz spółki pokrywał się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem konkursu jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę. Czy tego rodzaju akcje organizowane przez spółkę zaliczają się do konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT? Czy spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR) od przekazanych nagród? – pyta czytelnik.
W analizowanej sprawie kluczowe jest ustalenie, czy opisane w pytaniu przedsięwzięcia, które mają być organizowane przez spółkę, to konkurs w rozumieniu ustawy o PIT.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.
Definicja ze słownika
W orzecznictwie wskazuje się, że wobec braku w ustawie o PIT legalnej definicji określenia „konkurs", przy wykładni tego pojęcia należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (por. wyrok NSA z 15 grudnia 2015 r., II FSK 2615/13). I tak, «konkurs» to:
1. «impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.»