Ryczałt: nagroda w konkursie jak wynagrodzenie

Jeśli konkurs mający na celu zwiększenie sprzedaży produktów spółki jest organizowany tylko dla jej pracowników, to do wygranych nie ma zastosowania zryczałtowane, 10-proc. opodatkowanie.

Publikacja: 21.03.2018 04:50

Ryczałt: nagroda w konkursie jak wynagrodzenie

Foto: 123RF

Spółka w celu zwiększenia sprzedaży planuje organizować dla swoich pracowników konkurs. Jego uczestnicy, którzy w określony w warunkach konkursu sposób przyczynią się do zwiększenia sprzedaży (np. poprzez zawarcie umów sprzedaży produktów spółki), otrzymają od spółki nagrodę (pieniężną lub niepieniężną). Liczba nagród jest ograniczona. Będą one przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych uczestników wyłonionych w rywalizacji. Zasady organizacji konkursu będą regulować regulaminy, określające czas ich trwania, nazwę, uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. Uczestnictwo pracowników w konkursie jest dobrowolne. Nie ma przeszkód, aby zakres czynności wykonywanych na podstawie umów o pracę na rzecz spółki pokrywał się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem konkursu jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę. Czy tego rodzaju akcje organizowane przez spółkę zaliczają się do konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT? Czy spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR) od przekazanych nagród? – pyta czytelnik.

W analizowanej sprawie kluczowe jest ustalenie, czy opisane w pytaniu przedsięwzięcia, które mają być organizowane przez spółkę, to konkurs w rozumieniu ustawy o PIT.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

Definicja ze słownika

W orzecznictwie wskazuje się, że wobec braku w ustawie o PIT legalnej definicji określenia „konkurs", przy wykładni tego pojęcia należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (por. wyrok NSA z 15 grudnia 2015 r., II FSK 2615/13). I tak, «konkurs» to:

1. «impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.»

2. «postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko» (zob. https://sjp.pwn.pl).

Jak wskazał NSA w wyroku z 9 kwietnia 2014 r. (II FSK 911/12) „(...) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs" zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. (...) Mając na uwadze te pojęcia odnoszące się do „konkursu", należy stwierdzić, że jedynie ubieganie się o nagrodę (jej wysokość) przez zawodników, trenerów i inne osoby wyróżniające się osiągnięciami w działalności sportowej – bez współzawodniczenia, konkurowania między sobą, nie mieści się w pojęciu „konkursu" (...). Rywalizacja (współzawodnictwo, konkurowanie) odbywała się bowiem uprzednio, kiedy osoby te w ramach wcześniejszych konkursów udowadniały kto jest „najlepszy" oraz kto jest „następny" i kolejny po tym „najlepszym" (...)".

Spółka kieruje akcję tylko do jednej grupy osób, tj. jej pracowników a liczba nagród jest ograniczona. Wystąpią tu elementy niezbędne do uznania takiego działania za konkurs, ponieważ uczestnicy będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkursy będą prowadziły do wyłonienia laureatów, na podstawie kryteriów określonych w regulaminach.

Ważne, kto bierze udział

Organy podatkowe przyjmują, że gdyby takie konkursy były kierowane co najmniej do dwóch grup osób, np. pracowników i współpracowników spółki, to wygrane tych osób należałoby traktować jako przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Na organizatorze, jako na płatniku, ciążyłby wtedy obowiązek obliczenia i pobrania 10-proc. zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Natomiast gdy konkurs będzie skierowany wyłącznie do pracowników spółki, nagroda będzie dla zwycięzców przychodem ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Na organizatorze będą więc spoczywały obowiązki płatnika, tj. poboru zaliczki na PIT z tytułu przychodów wypłacanym pracownikom ze stosunku pracy. Na koniec roku spółka powinna uwzględnić nagrody w sporządzanych informacjach PIT-11 oraz PIT-4R.

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji z 14 grudnia 2017 r. (0114-KDIP3- -2.4011.323.2017.1.AK1).

podstawa prawna: ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 200)

Spółka w celu zwiększenia sprzedaży planuje organizować dla swoich pracowników konkurs. Jego uczestnicy, którzy w określony w warunkach konkursu sposób przyczynią się do zwiększenia sprzedaży (np. poprzez zawarcie umów sprzedaży produktów spółki), otrzymają od spółki nagrodę (pieniężną lub niepieniężną). Liczba nagród jest ograniczona. Będą one przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych uczestników wyłonionych w rywalizacji. Zasady organizacji konkursu będą regulować regulaminy, określające czas ich trwania, nazwę, uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. Uczestnictwo pracowników w konkursie jest dobrowolne. Nie ma przeszkód, aby zakres czynności wykonywanych na podstawie umów o pracę na rzecz spółki pokrywał się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem konkursu jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę. Czy tego rodzaju akcje organizowane przez spółkę zaliczają się do konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT? Czy spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR) od przekazanych nagród? – pyta czytelnik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP