Hyperloop nadciąga: Z Wiednia do Budapesztu w 10 minut

Ruszyła budowa rewolucyjnego środka transportu – kabiny szybszej od samolotu.

Aktualizacja: 28.03.2017 14:52 Publikacja: 27.03.2017 18:18

Z Wiednia do Budapesztu pojazd przejedzie w 10 minut.

Z Wiednia do Budapesztu pojazd przejedzie w 10 minut.

Foto: Hyperloop Transportation Technologies

Poinformowała o tym amerykańska Hyperloop Transportation Technologies. Kapsuły Hyperloop zaproponowane przez amerykańskiego miliardera Elona Muska będą się poruszały w stalowej rurze o ciśnieniu obniżonym do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, na poduszce magnetycznej, bez dotykania ścian, czyli bez oporów tarcia.

Ponaddźwiękowo

Umożliwi to podróżowanie praktycznie z prędkością ponaddźwiękową, około 1200 km/h. Dla porównania, odrzutowe samoloty pasażerskie latają z prędkością 850–950 km/h. Firma Hyperloop Transportation Technologies wystąpiła wiosną ubiegłego roku do władz Kalifornii o zgodę na wybudowanie odcinka testowego o długości 8 km w Quay Valley. Prace trwają, ukończenie budowy próbnego odcinka planowane jest w 2018 roku.

Drugi testowy tunel powstaje na pustyni Nevada, będzie miał długość 3,3 km. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 2016 roku, zostanie oddany do użytku pod koniec bieżącego roku. Dla odróżnienia, próby w Nevadzie prowadzone są pod nazwą „DevLoop".

Natomiast budowa prototypowej kapsuły, ale już nie w zmniejszonej skali, lecz naturalnej wielkości, właśnie ruszyła. Ponaddźwiękowa kapsuła-wagonik o wadze 20 ton, średnicy 2,7 m, będzie miała 30 m długości. Na wygodnych fotelach zaprojektowanych przez specjalistów z NASA pomieści od 28 do 40 pasażerów.

Poszczególne elementy zostaną wytworzone przez różne firmy sektora lotniczego i kosmicznego, całość będzie zmontowana we Francji w laboratorium Airbus Defence and Space w Tuluzie. Tam też powstaje testowy odcinek tunelu, długości 3 km, na terenie starej bazy wojskowej. W Tuluzie przy projekcie Hyperloop pracuje aktualnie 30 inżynierów, techników i naukowców.

Wagonik o nazwie Passenger Hyperloop Capsule zamiast okien zostanie wyposażony w ekrany, na których wyświetlane będą obrazy wybrane przez pasażerów. Tunel został tak zaprojektowany, aby kapsuły mogły startować co 40 sekund, tak aby ten system umożliwiał przewóz w ciągu doby 100 tys. pasażerów.

Bez szczegółów

Jednak jak dotąd nie podano szczegółów technicznych dotyczących technologii napędu, sposobu wytwarzania podciśnienia w tunelu, ładowania akumulatorów – czy będzie to następowało po każdym przejeździe czy dopiero po kilku. Wiadomo jedynie, że projektanci pracują nad tym, aby energia pozyskiwana była z kolektorów słonecznych umieszczonych na całej trasie przejazdu.

Pierwsze testy z pasażerami zapowiadane są na przełomie 2018 i 2019 roku.

Pomysłodawca projektu Elon Musk wychodzi z założenia, że taki rodzaj transportu wypełni lukę pomiędzy samolotem a samochodem. Jako przykład podaje dwa miasta w Stanach Zjednoczonych, San Francisco i Los Angeles. Według niego odległość między nimi – 550 kilometrów – jest za duża dla samochodu, ale za mała dla samolotu. Hyperloop mógłby pokonać ten dystans w pół godziny. Budowa tunelu takiej długości to koszt około 7 miliardów dolarów.

W przyszłości wynalazca planuje wybudować całą sieć Hyperloop nie tylko w Ameryce, ale na całym świecie. Chyba nie są to mrzonki. Hyperloop Transport Technologies podpisała wstępne porozumienie z rządami Słowacji, Czech, Austrii i Węgier w sprawie opracowania koncepcji budowy linii Hyperloop między Wiedniem, Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. Czas podróży między tymi miastami wynosiłby mniej więcej 10 minut.

Także władze Dubaju chcą połączyć próżniowym tunelem to miasto z odległą o 105 km Fudżajrą, podróż trwałaby niecałe dziesięć minut. Dubaj i Fudżajrę łączy autostrada, ale nie przebiega ona w linii prostej, ma 163 km długości. Samochodem pokonuje się ją ponad dwie godziny. Pomysłodawcy projektu wyliczyli, że skonstruowanie tunelu Hyperloop będzie dziesięć razy tańsze niż wybudowanie linii ekspresowej kolei.

Najlepiej na pustyni

Zwracają także uwagę, że Hyperloop jest środkiem transportu idealnie dopasowanym do pustynnego terenu. Ponieważ największą jego wadą są ograniczone możliwości skrętu ze względu na boczne przyspieszenie nieprzyjemne dla pasażerów, przy prędkości 950 km/h promień skrętu powinien być dłuższy niż 65 km. Oznacza to, że Hyperloop najlepiej budować albo w linii prostej, albo na pustkowiu.

Poinformowała o tym amerykańska Hyperloop Transportation Technologies. Kapsuły Hyperloop zaproponowane przez amerykańskiego miliardera Elona Muska będą się poruszały w stalowej rurze o ciśnieniu obniżonym do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, na poduszce magnetycznej, bez dotykania ścian, czyli bez oporów tarcia.

Ponaddźwiękowo

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii