Jednostki zostały zamówione przez norweskiego operatora Hurtigruten. Prawdopodobnie część konstrukcji kadłubów powstanie w Polsce, w jednej ze stoczni Trójmiasta. Poinformował o tym Portal Morski.

Zgodnie z zapowiedziami, statek zostanie zwodowany w 2018 roku i będzie to pierwszy wycieczkowiec ekspedycyjny z wysoką klasą lodową i napędem hybrydowym, który obniży zużycie paliwa i pozwoli na bezemisyjną żeglugę.

- Jest to historyczne wydarzenie nie tylko dla Hurtigruten, ale również dla całego przemysłu morskiego. Celebrujemy początek budowy konstrukcji nowej generacji, która odmieni podróże - powiedział Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten.

Wycieczkowce Roald Amundsen i Fridtjof Nansen zostały zamówione w czerwcu 2016 roku. Umowa zawiera także możliwość budowy dwóch dodatkowych jednostek.

Statki charakteryzować będzie długość 140 m i szerokość 23,6 m. Na pokład zabiorą maksymalnie 530 pasażerów. Wycieczkowce oferować będą rejsy ekspedycyjne głównie w rejonach arktycznych i antarktycznych. Imiona zyskają po dwóch najsłynniejszych norweskich polarnych pionierach.