Gościem Ewy Usowicz w programie #RZECZoPRAWIE była Jolanta Florek, główny specjalista w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Finansowy prowadzą wspólną akcję doradztwa dla osób, które zaciągnęły kredyty we frankach szwajcarskich. W piątek i sobotę eksperci rozmawiali z kredytobiorcami we Wrocławiu. Akcja cieszyła się ogromnym powodzeniem. Do biura terenowego RPO przybyło ponad dwieście osób, przynieśli swoje umowy kredytowe.
- Nie byliśmy w stanie przejrzeć wszystkich umów, ale planowane jest powtórzenie akcji, więc liczymy, że wszyscy zainteresowani uzyskają naszą pomoc - poinformowała Jolanta Florek.
Jej zdaniem najczęstsze problemy stwierdzone przez ekspertów RF i RPO to klauzule niedozwolone.
- Po tym pierwszym spotkaniu można stwierdzić przede wszystkim, że obywatele nie mają świadomości, wiedzy, że istnieją instytucje, które mogą im pomóc. Ludzie czekają na rozwiązania systemowe, których - jak wiemy - nie ma. Chcieliśmy pokazać, że mogą wcześniej zrobić coś dla polepszenia swojej sytuacji - mówiła Jolanta Florek.
Co to może być? Przede wszystkim frankowicze mogą rozpocząć procedurę reklamacyjną w banku. Po otrzymaniu odpowiedzi, która nie będzie satysfakcjonująca kredytobiorca może się zwrócić do Rzecznika Finansowego, który ustosunkuje się do stanowiska banku. Będzie mógł przedstawić je w sądzie. Kredytobiorca może też iść bezpośrednio do sądu. Doradzamy w tym przypadku wsparcie profesjonalnego prawnika. Gdy już pozew będzie w sądzie można wystąpić do Rzecznika Finansowego o wydanie tzw. istotnego poglądu w sprawie.