Zespół psychologów z Uniwersytetu Pekińskiego w Chinach przeprowadził dwa testy na 50 studentach. Średni wiek przebadanych osób to 23 lata. Jego wyniki opublikowane zostały w czasopiśmie „Food Quality and Preference”.
Połowa uczestników badania otrzymała filiżankę czarnej herbaty, podczas gdy drugiej połowie została podana szklanka wody. Następnie sprawdzono ich zdolności poznawcze i twórcze.
W pierwszym teście uczestnicy musieli zbudować "atrakcyjną i kreatywną" konstrukcję z klocków. Drugi wymagał natomiast wymyślenia nazwy fikcyjnej restauracji, w której podawany jest makaron.
Badanie pokazało, że osoby pijące herbatę uzyskały 6,54 punktów za konstrukcje z klocków, a osoby pijące wodę 6,03. W teście polegającym na nazwaniu restauracji, osoby pijące herbatę uzyskały średnio 4,11 punktów. Pijący wodę otrzymali natomiast 3,78.
Odkrycia sugerują, że herbata pobudziła kreatywność w obu testach. Według naukowców, poprawia ona procesy poznawcze. Zauważono jednak, że podczas badania, jego uczestnicy wypili stosunkowo niewielką ilość herbaty. Wiąże się to z tym, że mogą nie odczuwać jej pozytywnego wpływu w dłuższej perspektywie. - Ilość herbaty, którą wypili uczestnicy naszego badania, była stosunkowo niewielka - zaznaczają naukowcy. - Teanina ułatwia także długotrwałe skupianie uwagi - dodają.