Nowe Polo będące autem segmentu B, czyli samochodów małych, wcale takie małe nie jest. Model ten skonstruowany został po raz pierwszy na modułowej platformie MQB. W porównaniu do poprzedniej generacji Nadwozie jest dłuższe o pond 8 cm i szersze o prawie 7 cm. Zwiększyła się także pojemność bagażnika: z 280 do 351 litrów. Zewnętrzna stylistyka jest bardziej dynamiczna, kabina bardziej obszerna. Auto jest wyposażone w najnowszej generacji system multimedialny z ekranami od 6,5 do 8,0 cala. W opcji jest cyfrowa wersja wskaźników Active Info Display, które można dostosowywać do indywidualnych potrzeb kierowcy.

Nowe Polo zostało seryjnie wyposażone w system monitorujący przestrzeń przed autem z funkcjami hamowania awaryjnego oraz rozpoznawania pieszych. Za dopłatą można mieć aktywny tempomat działający do prędkości 210 kilometrów na godzinę, system ostrzegający przez niezamierzona zmiana pasa ruchu, wspomaganie wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego oraz częściowo automatyczny system parkowania.

Najniższa wersja wyposażenia to Start, kolejne, coraz wyższe to Trendline, Comfortline i Highline. Modelem specjalnym jest Beats wyposażony w 300-watowe nagłośnienie. Wersja sportowa małego Volkswagena to Polo GTI.

W chwili rozpoczęcia sprzedaży do nowego Polo dostępne są cztery silniki benzynowe o pojemności 1,0 litra i mocy 65 KM, 75 KM, 95 KM i 115 KM. Dwie mocniejsze jednostki napędowe to turbodoładowane silniki TSI. Najmocniejszym silnikiem benzynowym jest dwulitrowa jednostka o mocy 200 KM oferowana w Polo GTI. Do tego dochodzą jeszcze dwa silniki wysokoprężne 1.6 TDI o mocy 80 i 95 KM. Modele z mocniejszymi silnikami mogą współpracować z dwusprzęgłową 7-biegową przekładnią DSG.

Najtańsze nowe Polo to wersja Start z benzynowym silnikiem o mocy 65 KM.