Rosja: producenci aut wychodzą na prostą

Większość rosyjskich montowni zagranicznych koncernów motoryzacyjnych zaczyna zarabiać po dwóch latach strat.

Publikacja: 02.08.2017 16:33

Rosja: producenci aut wychodzą na prostą

Foto: Bloomberg

Zachodnie koncerny działające w Rosji (z wyjątkiem Nissana) zmniejszyły straty i zaczęły zarabiać. Głównie dzięki stabilizacji w gospodarce i wzmocnieniu rubla. W I półroczu sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła w Federacji o 6,9 proc. r/r. Największe wzrosty sprzedaży zanotowały najtańsze marki Łada, Kia i Hyunda. Najbardziej stracili najdrożsi producenci i marki: Land Rover (-4 proc.), Lexus (-5 proc.), Mercedes-Benz (-7 proc.), Porsche (-17 proc.) ? Audi (-24 proc.).

Rosła produkcja aut. Pierwsze jaskółki poprawy sytuacji w rosyjskiej branży motoryzacyjnej pojawiły się już w minionym roku. Tempo spadku rynku samochodów zmniejszyło się 3,2 razy z 35,7 proc. do 11 proc.. Według danych Rosstat, w 2015 r produkcja spadła o 28 proc. do 1,2 mln samochodów a w 2016 r. o 7,8 proc. do 1,1 mln. Udział marek zagranicznych w produkcji zmniejszył się nieznacznie z 76,7 proc. do 74 proc.

Najlepiej poradził sobie koreański Hyundai mający fabrykę pod St. Petersburgiem. Miał zysk netto 5,9 mln rubli wobec starty 949 mln rubli w 2015 r. Fabryka kosztowała 700 mln dol. i produkuje rocznie 207 tys. aut (2016 r. o 10 proc. mniej niż w 2015 r).

Hyundai i Kia Rio.

Zakłady w Kałudze, które kosztowały Francuzów 546 mln euro podpiły zysk do 4,55 mld rubli. Fabryka montuje Peugeot 408, Citroen ?4 ? ??????????? Mitsubishi Outlander.

Poprawiły się też wskaźniki Avtotoru mającego zakłady niedaleko granicy z Polską - w Kaliningradzie. Firma składa samochody marek BMW, Kia i Hyundai. W minionym roku wypuściła na rynek ponad 94 tys. maszyn, o 2,5 proc. więcej niż dwa lata temu. Plany na ten rok są ambitne, mówią o 140 tys.

Zyski wypracowały też: wspólna fabryka Mazda i rosyjskiego Sollers. Pod koniec 2016 r. zysk netto spółki joint venture wyniósł 2,07 mld rubli, wobec straty 1,5 mld rubli rok wcześniej. GM-AwtoWAZ (joint venture z AwtoWAZ i General Motors) otrzymał w ubiegłym roku zysk w wysokości 358,6 mln rubli wobec 1,02 mld rubli. straty rok wcześniej, policzyła gazeta RBK.

Wśród zachodnich koncernów jedynie Nissan nie poprawił wyników. Fabryka w St. Petersburgu powiększyła straty.

Zachodnie koncerny działające w Rosji (z wyjątkiem Nissana) zmniejszyły straty i zaczęły zarabiać. Głównie dzięki stabilizacji w gospodarce i wzmocnieniu rubla. W I półroczu sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła w Federacji o 6,9 proc. r/r. Największe wzrosty sprzedaży zanotowały najtańsze marki Łada, Kia i Hyunda. Najbardziej stracili najdrożsi producenci i marki: Land Rover (-4 proc.), Lexus (-5 proc.), Mercedes-Benz (-7 proc.), Porsche (-17 proc.) ? Audi (-24 proc.).

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko