Z Opla nie można już odejść dobrowolnie

Opel wstrzymał plan dobrowolnych zwolnień z pracy za odprawą po ostrzeżeniach od przedstawicieli załogi, że fala zwolnień od czasu przejęcia go przez grupę PSA może spowodować niedobory wykwalifikowanych pracowników

Aktualizacja: 14.05.2018 17:38 Publikacja: 14.05.2018 17:16

Z Opla nie można już odejść dobrowolnie

Foto: Bloomberg

Program zawieszono w ubiegłym tygodniu w oczekiwaniu na posiedzenie w końcu maja dyrekcji Opla i rady pracowniczej.

W ostatnich miesiącach po sfinalizowaniu latem 2017 kupna Opla przez PSA odeszło kilku szefów średniego szczebla, ważni inżynierowie przeszli do innych firm, BMW czy Continentala.

W ramach planu odrodzenia niemieckiej marki PSA chce zlikwidować 3700 miejsc pracy w Niemczech do 2020 r. głównie poprzez dobrowolne zwolnienia i wcześniejsze emerytury. Przedstawiciele załogi z szefem jej rady Wolfgangiem Schäferem-Klugiem apelowali do francuskiej grupy, by przerwała te dobrowolne odejścia, bo ich zdaniem zagrażają dorobkowi firmy w zasadniczych dziedzinach. Grupa PSA znalazła się w trudnej sytuacji, bo musi zapewnić znaczne oszczędności, aby Opel wyszedł spod kreski po 20 latach strat nie tracąc w niczym na know-how, którym zamierza odrodzić te firmę.

Prezes Carlos Tavares kupując Opla od GM mówił, że doskonałość niemieckiej wiedzy inżynierskiej pozwoli przyciągnąć nowych klientów, którzy nie zechcą kupować samochodów francuskich.

Rzecznik Opla zapytany o zagrożenia dla dorobku marki przez zwolnienia wykwalifikowanych pracowników odpowiedział:- W Niemczech opieramy się na programach dobrowolnego zmniejszania zatrudnienia i nie wymuszamy wypowiedzeń. W ten sposób gwarantujemy funkcjonowanie firm w ramach uproszczonej organizacji. Dyrekcja Opla odmówiła podania dokładnych liczb odchodzących z pracy.

W wewnętrznym dokumencie z końca kwietnia firma podała, że w uruchomionym w marcu programie skorzystania z odprawy zgłosiło się ok.1000 chętnych na 19 tys. zatrudnionych w Niemczech. "Twierdzenia, jakoby mielimy do czynienia z masowym odpływem wysoko kwalifikowanych pracowników i że nie będzie można w wykonywać pracy należą do babcinej bajki" - napisała w tym dokumencie dyrekcja działu kadr.

Pracownik kadrowy, który odszedł z Opla na jesieni oceni, że należy zmniejszyć o 25 proc. pracowników pionu zarządzania, aby można było obniżyć koszty. Dwaj inżynierowie wysokiego szczebla, którzy zwolnili się w marcu twierdzą z kolei, że liczne zwolnienia mocno osłabiły markę w zakresie projektowania płyt podłogowych dla pojazdowy małych i średnich. Cała trójka odmówiła ujawnienia nazwisk, aby nie stracić prawa do wcześniejszej emerytury albo nie naruszyć warunków dobrowolnych zwolnień.

Główny inżynier modelu Insignia, Andreas Zipser, który w ubiegłym roku wystąpił w promocyjnym materiale wideo, odszedł z Opla w marcu po 25 latach pracy. Teraz jest szefem działu inżynieryjnego w samochodowej firmie Veritas.

Główny inżynier pojazdów Opla do 2017 r., Eggord Thomaschky przeniósł się w grudniu do działu inżynierii i dynamiki pojazdów w BMW. Były dyrektor pojazdów z napędem elektrycznym Ralf Hannappel jest teraz głównym inżynierem w Jaguar Land Rover. Florian Koch był do kwietnia szefem projektu systemów Infotainment (informacyjno-rozrywkowych) w Oplu, teraz jest wiodącym inżynierem od zaawansowanych systemów wspierania kierującego (ADAS) w Continentalu. Wszystkie te dane można uzyskać z ich profili na LinkedIn.

Wyżsi rangą pracownicy z latami doświadczenia odchodzili najszybciej, niektórych skusiły pakiet wcześniejszej emerytury i przyspieszone premie. - To była lukratywna, atrakcyjna oferta - stwierdził inżynier, który zwolnił się w marcu w ramach pakietu dającego mu 75 proc. ostatnich zarobków przez 2 lata zanim zaczną obowiązywać warunki emerytalne. Inny, który też odszedł w marcu powiedział: zwracasz się do ludzi, a ani mówią: odchodzę za 2 tygodnie. W ostatnich tygodniach miałem codziennie takie pożegnania.

Program zawieszono w ubiegłym tygodniu w oczekiwaniu na posiedzenie w końcu maja dyrekcji Opla i rady pracowniczej.

W ostatnich miesiącach po sfinalizowaniu latem 2017 kupna Opla przez PSA odeszło kilku szefów średniego szczebla, ważni inżynierowie przeszli do innych firm, BMW czy Continentala.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły