Ruszyła budowa hali Mercedesa w Jaworze

Rozpoczęła się budowa hali montażowo-produkcyjnej pod fabrykę silników Mercedesa przy ulicy Cukrowniczej w Jaworze. Wcześniej ta ulica dotychczas wyglądała jak puste pole.

Aktualizacja: 24.01.2018 15:06 Publikacja: 24.01.2018 14:35

Ruszyła budowa hali Mercedesa w Jaworze

Foto: materiały prasowe

Kamień węgielny, w obecności ówczesnego wicepremiera- ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego wbudowano 19 czerwca 2017 r. W kilka tygodni później ruszyły prace budowlane. W grudniu 2017 zbudowano fundamenty pod halę, której budowa ruszyła 18 stycznia. Cała inwestycja warta jest pół miliarda euro.

Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Pierwsze silniki nowej generacji, w tym model OM 654, jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie technologii silników diesla, zjadą z linii produkcyjnych już w połowie 2019 r. W niespełna 5 miesięcy zorganizowano zaplecze biurowe, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zbudowano ogrodzenie. Powstała także inrastruktura drogi, parkingi i instalacje podziemne. zakończyły się roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku przyszłej fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Pierwsze stalowe słupy będą widoczne pod koniec pierwszego kwartału. W tym czasie rozpocznie się także budowa mniejszej hali i 800 metrów nowoczesnych linii obróbki i montażu. W nowo powstającej hali będą działać 3 linie montażowe a w budynku będzie się także odbywać wstępny montaż podzespołów. Dwie główne linie produkcyjne będą wyspecjalizowane w produkcji konkretnych modeli silników, mniejsza będzie posiadała możliwość przestrajania z produktu na produkt, co pozwoli szybko reagować na zmiany w popycie.

– W Jaworze powstaje fabryka, która połączy najnowsze standardy branżowe z ideą „Przemysłu 4.0", uważaną za kolejną rewolucję przemysłową. Jako koncern znany z innowacyjnych rozwiązań, bierzemy w niej aktywny udział – powiedział Andreas Schenkel, prezes Mercedes-Benz Manufacturing Poland. – A dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie ekologii i zarządzania energią, Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie z zerową emisją dwutlenku węgla — dodaje Andreas Schenkel.

Inwestycja Daimler AG pozwoli na wzrost zdolności produkcyjnych koncernu w oraz efektywności globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz. Koncern zanotował w 2017 roku rekordowe wyniki sprzedaży — 2,3 mln samochodów osobowych, wzrost o 9,9 proc. w porównnaniu z 2016. W Polsce ten wzrost był jeszcze większy o 40 proc. do 16,8 tys. pojazdów, co dało Mercedesowi pierwsze miejsce w segmencie premium.

Jaworski Daimler zatrudnia dzisiaj prawie 50 osób. Jedna trzecia z nich, to oddelegowani czasowo pracownicy koncernu Daimler AG. Do końca 2018 roku zespół powiększy się do 200 osób, a pracę rozpoczną pierwsi pracownicy działów produkcyjnych.

Koncern sam bierze udział w przygotowywaniu kadry. W ciągu minionych miesięcy Daimler nawiązał współpracę z lokalnymi szkołami zawodowymi: Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, Zespołem Szkół Samochodowych oraz Wydziałem Techniczno-Przyrodniczym Politechniki Wrocławskiej w Legnicy. Planowane jest m.in. doposażenie pracowni i warsztatów i kształcenie uczniów i nauczycieli z regionu. Ma ono na celu pomoc w podnoszeniu kwalifikacji absolwentów szkół technicznych.

Kamień węgielny, w obecności ówczesnego wicepremiera- ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego wbudowano 19 czerwca 2017 r. W kilka tygodni później ruszyły prace budowlane. W grudniu 2017 zbudowano fundamenty pod halę, której budowa ruszyła 18 stycznia. Cała inwestycja warta jest pół miliarda euro.

Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Pierwsze silniki nowej generacji, w tym model OM 654, jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie technologii silników diesla, zjadą z linii produkcyjnych już w połowie 2019 r. W niespełna 5 miesięcy zorganizowano zaplecze biurowe, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zbudowano ogrodzenie. Powstała także inrastruktura drogi, parkingi i instalacje podziemne. zakończyły się roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku przyszłej fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Pierwsze stalowe słupy będą widoczne pod koniec pierwszego kwartału. W tym czasie rozpocznie się także budowa mniejszej hali i 800 metrów nowoczesnych linii obróbki i montażu. W nowo powstającej hali będą działać 3 linie montażowe a w budynku będzie się także odbywać wstępny montaż podzespołów. Dwie główne linie produkcyjne będą wyspecjalizowane w produkcji konkretnych modeli silników, mniejsza będzie posiadała możliwość przestrajania z produktu na produkt, co pozwoli szybko reagować na zmiany w popycie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane