Największy japoński producent samochodów osłabił skutki swej prognozy informacją o skupie własnych akcji za 300 mld jenów (2,3 mld euro), dzięki czemu zyskał na giełdzie. Zysk operacyjny do 31 marca 2019 wyniesie 2,3 bln jenów (18 mld euro), analitycy spodziewają się 2,19 bln. Toyota oparła swą prognozę na średnim kursie jena do dolara na poziomie 105 po 111 w ostatnim roku. Mniejszy zysk najbardziej rentownej na świecie firmy samochodowej może utrudnić jej kontynuowanie inwestycji w nowe produkty i technologie.
W ostatnim roku zwiększyła zysk operacyjny o 20 proc. do 2,4 bln jenów, wyprzedzając piąty kolejny rok Volkswagena i Daimlera. Marża operacyjna wyniosła 8,2 proc., lepiej od 8,15 proc. Daimlera. Toyota sprzedała 10,44 mln pojazdów, w tym roku liczy na 10,5 mln, w Ameryce Płn, na największym rynku nastąpi lekki spadek do 2,8 mln sztuk, ale wzrośnie w Azji do 1,67 mln z 1,54 mln.
Grupa ma w planach przeznaczenie rekordowej sumy 1,08 bln jenów (10 mld dolarów) na prace badawczo-rozwojowe. Chcąc zapewnić na to środki i ochronić się przed wahaniami kursów walut „będzie nadal stawiać na powrót do korzeni: systemu produkcji Toyoty i cięcia kosztów” — zapowiedział szef Akio Toyoda.
Niedawno wprowadzony nowy system produkcji wykorzystujący więcej standardowych części będzie używany do różnych modeli, co pomoże obniżyć koszty — dodał. Ma to dać w tym roku 130 mld jenów w zysku operacyjnym, po 165 mld w ostatnim roku. — Staniemy się chudszą, bardziej zwartą firmą, w ostatnim roku zamieniliśmy resztkę tłuszczu na mięśnie, więc jesteśmy w dobrej sytuacji, by być bardziej konkurencyjni — dodał Toyoda.
W Subaru też mniej
Szósty japoński producent przewiduje w bieżącym roku trzeci kolejny spadek zysku operacyjnego z powodu silniejszego jena i większych wydatków na marketing w Stanach, choć spodziewa się zwiększenia sprzedaży. Zysk zmaleje o 21 proc. do 300 mld jenów (2,74 mld dolarów), do poziomu najniższego od 2003 r., przy założeniu, że średni kurs jena do dolara wyniesie 105. W roku zakończonym w marcu 2018 zysk wyniósł 391,8 mld jenów). Subaru straci na kursie 58,4 mld jenów, a wydatki na marketing wraz z rabatami w Stanach będą go kosztować 19,4 mld.