Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Mieszkaniowe

Rynek pierwotny: jak kuszš klientów deweloperzy

Gdański Kwartał Uniwersytecki – spółka Inpro obniża ceny 1 mkw. mieszkań o kilkaset złotych
mat. inwestora
Coraz trudniejsza sytuacja na rynku wymusi na deweloperach coraz bardziej atrakcyjne i wyróżniajšce się promocje.

Tegoroczne wakacje obfitujš w promocje na pierwotnym rynku mieszkaniowym – podkreœla Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu nieruchomoœci RynekPierwotny.pl. – W naszej bazie jest ok. 500 takich ofert obejmujšcych dane inwestycje. To sporo więcej niż było ich na wiosnę.

Konkurencja nie œpi

– Na dobrš sprawę praktykowane sš tylko obniżki cen, i to we wszystkich możliwych wariantach – zauważa Jędrzyński. – I tak oto za darmo można dostać warte 50 tys. zł miejsce postojowe w garażu, inna firma oferuje 15 tys. zł na wykończenie mieszkania, ktoœ jeszcze proponuje kupony rabatowe albo trzy metry lokalu gratis – wskazuje. Firmy kuszš też dogodnymi systemami płatnoœci jak 20/80. 20 proc. ceny klient wpłaca przy podpisaniu umowy, resztę – po wybudowaniu osiedla. – Podobne przykłady można mnożyć – podkreœla Jedrzyński. – Chodzi o przycišgniecie klienta niższš cenš, chociaż trzeba przyznać, że deweloperzy starajš się nadawać promocjom jak najbardziej oryginalnš formę. Może to œwiadczyć o rosnšcej konkurencji na rynku. Firmy zdajš sobie sprawę z koniecznoœci zabiegania o klientów – mówi.

Według Jarosława Jędrzyńskiego coraz trudniejsza sytuacja na rynku będzie wymuszała na deweloperach kolejne, coraz bardziej atrakcyjne i wyróżniajšce się promocje. – Będzie ich coraz więcej i będš coraz ciekawsze, pozwalajšce zaoszczędzić coraz więcej – przypuszcza ekspert RynkuPierwotnego.pl.

O pomysłowoœci deweloperów mówi też Ewa Gšsiorek, dyrektor sprzedaży w spółce deweloperskiej YIT w Polsce. – Forma promocji będzie się na pewno stale zmieniać, choć nie ma się co spodziewać ich większej liczby – ocenia dyrektor. – Promocje coraz częœciej dotyczš ceny lub kosztów wykończenia nieruchomoœci. Odchodzi się od prezentów, jak wycieczki do ciepłych krajów.

Ewa PrzeŸdziecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce Unidevelopment, zwraca z kolei uwagę, że bogata oferta deweloperów przycišga rekordowš liczbę klientów. – Dlatego nie ma szczególnie dużej liczby promocji, choć sš oczywiœcie stosowane, by uatrakcyjnić ofertę w okreœlonych przypadkach – twierdzi Ewa PrzeŸdziecka. – Obniżki czy bonusy majš zwiększyć zainteresowanie np. ostatnimi mieszkaniami na osiedlach. Deweloperzy stosujš zachęty także w czasie przedsprzedaży mieszkań, aby jak najszybciej przycišgnšć liczbę klientów potrzebnš do uzyskania kredytu na sfinansowanie inwestycji – przypomina.

Dodaje, że na dodatkowe korzyœci mogš liczyć klienci kupujšcy mieszkania w miejscach, gdzie oferta lokali jest bardzo duża.

W ocenie Radosława Bielińskiego, rzecznika Dom Development, promocje to jednak za mało, by skłonić klienta do kupna mieszkania. Pomagajš jedynie zwrócić uwagę na ofertę. – Liczy się lokalizacja i architektura osiedla oraz zaufanie do dewelopera – przekonuje Bieliński.

Opinię podziela Rafał Zdebski, dyrektor handlowy Inpro. – Cena to ważne, ale niejedyne kryterium wyboru mieszkania – podkreœla. – Osiedle musi mieć dobry adres, a mieszkanie powinno być rozplanowane tak, jak życzy sobie tego klient. Darmowa telewizja, internet lub garaż mogš być jedynie dodatkowym bodŸcem.

Obniżki, obniżki

Według Zdebskiego przy dzisiejszym popycie większe promocje wcale nie sš potrzebne. – W lecie jednak większoœć klientów myœli raczej o wyjeŸdzie niż o kupnie mieszkania, dlatego też w tym czasie deweloperzy starajš się przycišgać specjalnš ofertš – tłumaczy Rafał Zdebski.

Inpro w wakacje obniża ceny częœci mieszkań. W inwestycji Harmonia Oliwska w Gdańsku, która ma być gotowa w czwartym kwartale 2017 roku, promocyjne ceny zaczynajš się od 7,5 tys. zł za mkw. Katalogowe sš wyższe o ok. 160 zł.

W gdańskim Kwartale Uniwersyteckim metr mieszkania można kupić za 6,9 tys. zł. Katalogowe ceny zaczynajš się od niespełna 7,6 tys. zł za mkw. Taniej jest też na innym osiedlu Inpro w Gdańsku – Wróbla Staw, gdzie minimalne ceny zostały obniżone z 5 do 4,6 tys. zł za mkw. lokalu. Promocja obejmuje gotowe mieszkania dwupoziomowe.

Rabaty na mieszkania na osiedlu Nordic Mokotów w Warszawie oferuje firma YIT. Promocyjne ceny zaczynajš się od niespełna 7 tys. zł za mkw., przy katalogowych na poziomie 7,2 tys. zł.

Spółka Unidevelopment za 1 zł sprzedaje miejsca postojowe na stołecznym osiedlu Gama. Na 1 mkw. mieszkania w tej inwestycji trzeba wydać 6,9–7,9 tys. zł. Nawet 25 tys. zł można zaoszczędzić, kupujšc lokal na innym warszawskim osiedlu Unidevelopment – Lykke. Œrednia cena ofertowa 1 mkw. mieszkań w tej inwestycji to 6,2 tys. zł.

Dom Development za 149 zł oferuje wykończenie metra mieszkania na osiedlu Saska w Warszawie. Ceny 1 mkw. lokali wahajš się od niespełna 7,8 do 9 tys. zł.

Promocji nie stosuje Budimex Nieruchomoœci. – Nasza polityka zawsze opierała się na cenach regularnych, które wynikajš z jakoœci i standardu inwestycji oraz jej lokalizacji – wyjaœnia Iwona Pasterska, kierownik biura sprzedaży w Budimeksie.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL