Gwiazdy Polsatu świeciły najjaśniej

Twarze Polsatu zdominowały tegoroczny ranking najbardziej dochodowych telewizyjnych celebrytów. Ale liderką nadal jest Magda Gessler z TVN

Aktualizacja: 29.12.2015 09:08 Publikacja: 28.12.2015 17:21

Gwiazdy Polsatu świeciły najjaśniej

Foto: Bloomberg

Nieprzebierająca w słowach restauratorka Marta Gessler utrzymała tytuł największej telewizyjnej lokomotywy reklamowej. Podobnie jak w 2014 r., także w 2015 była celebrytką, która przyciągnęła do stacji nadającej jej program „Kuchenne rewolucje" (TVN) najwyższe wpływy reklamowe, wg cenników 125,3 mln zł. Były one o 10 proc. wyższe niż przed rokiem – wynika z zestawienia domu mediowego LoweMedia.

Awanse w Polsacie

W pierwszej dziesiątce rankingu najwięcej jest jednak twarzy znanych widzom z konkurencyjnego dla TVN Polsatu. Już na drugim miejscu – to nowość i spore zaskoczenie – plasuje się Bronisław Cieślak i „Malanowski & Partnerzy" (Polsat) z wpływami 98,7 mln zł. Rok temu program zajmował szóste miejsce, w tym jego wpływy były wyższe aż o 21,3 proc. To m.in. wynik większej liczby spotów wyemitowanych przy odcinkach paradokumentalnego serialu. Rok wcześniej było ich 1,9 tys., w tym roku 2,7 tys. Polsat pokazywał swój codzienny serial w 2015 zarówno wiosną, jak i jesienią. Wzrósł także średni koszt spotu przy programie: z 8,3 tys. zł do prawie 9 tys. zł.

W pierwszej dziesiątce są też inne bazujące na gwiazdach programy rozrywkowe Polsatu: „Twoja twarz brzmi znajomo" (91,6 mln zł wpływów), „Nasz nowy dom", w którym bryluje Katarzyna Dowbor (74,8 mln zł), nieśmiertelny „Taniec z gwiazdami" (73,4 mln zł), „Must Be The Music – Tylko muzyka" (66,5 mln zł) oraz „Piekielna kuchnia" (60,9 mln zł).

TVN oprócz Magdy Gessler uplasował w pierwszej dziesiątce tylko gwiazdy „Mam talent!" i Ewę Drzyzgę oraz jej „Rozmowy w toku", a TVP – tylko Roberta Janowskiego i jego program „Jaka to melodia?".

Jeszcze większy awans niż „Malanowski & Partnerzy" zaliczył w tym roku program „Nasz nowy dom" prowadzony od 2013 r. przez Katarzynę Dowbor. To nowość na tle takich programów jak „Rozmowy w toku" czy wspomniany serial z Bronisławem Cieślakiem. Tym bardziej zwraca uwagę jego awans na miejsce piąte z 15. To zasługa zarówno większej liczby przerw reklamowych przy serialu (651 wobec 479 rok wcześniej), jak i ogromnego wzrostu średniej ceny spotu reklamowego przy tym programie. W 2014 r. wynosiła ona 21,3 tys. zł, w tym 29,3 tys. zł, czyli aż o jedną piątą więcej.

– Oprócz zmiany częstotliwości lub godziny emisji na poziom wpływów może wpływać po prostu rosnąca popularność programu – komentuje Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia. – Jeśli na jakiś program jest duży popyt, w cenniku cena reklam przy nim rośnie. Bywa, że niektóre programy okazują się po prostu na początku niedoszacowane.

Widzowie ?kochają „Rolnika"

Rankingi gwiazd i przychodów reklamowych nie zawsze pokrywają się z rankingami oglądalności poszczególnych programów. W jesiennych ramówkach bezdyskusyjnym zwycięzcą pod względem oglądalności okazał się według danych Nielsen Audience Mesurement pokazywany w TVP 1 program „Rolnik szuka żony". Każdy odcinek programu oglądało średnio aż 4,22 mln widzów, ale jego wpływy reklamowe były znacznie niższe niż konkurencyjnych programów w innych stacjach. To m.in. skutek tego, że TVP jako nadawca publiczny nie może przerywać swoich programów reklamami, a także faktu, że w rankingu LoweMedia programy zestawiane są niezależnie od częstotliwości emisji. Tym samym programy pokazywane przez cały tydzień mają przewagę nad rozrywkowymi show, na które nadawca każe widzom czekać cały tydzień.

2016 r. bez rewolucji

Jeśli nowy rząd nie sfinalizuje w 2016 r. przekształcenia mediów publicznych w narodowe (co wiązałoby się z ograniczeniami nadawania reklam dla TVP, a co za tym idzie – wzrostem cen reklam w konkurencyjnych prywatnych stacjach), branża reklamowa nie spodziewa się wielkich wstrząsów w telewizjach.

Wiosną kontynuowane będą w największych stacjach znane już widzom hity. W Polsacie będą m.in. kolejne edycje „Hell's Kitchen", „Top Chefa", „Tańca z gwiazdami" oraz „Twoja twarz brzmi znajomo" i „Must Be The Music". W TVN będziemy oglądać „MasterChefa" w wersji junior, „Małych gigantów" oraz „You Can Dance", a producenci „The Voice of Poland" i „Rolnik szuka żony" szukają gwiazd do kolejnych edycji show TVP.

Michał Bakalarczyk, specjalista od reklamy telewizyjnej w LoweMedia, prognozuje na przyszły rok kilkuprocentowe zwyżki cen reklam w telewizji.

Piotr Bieńko zakłada, że większych zmian w cenach nie będzie, nawet mimo mistrzostw Euro 2016, do których pokazywania prawa ma Polsat. – Po prostu część kampanii będzie związana tematycznie z mistrzostwami, ale na całościowy poziom wydatków reklamowych w telewizji Euro nie wpłynie – uważa.

Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne